
NO. 23-CV-357 
 

IN THE DISTRICT OF COLUMBIA 
COURT OF APPEALS 

 
LUKMAN AHMED,  
    Appellant,    D.C. Superior Court 

No. 2020-CA-004660-B 
 v.  
 
BRITISH BROADCASTING 
CORPORATION, et al.,   

Appellees. 
 

On Appeal from the Superior Court of the District of Columbia 
 

REPLY BRIEF OF APPELLANT LUKMAN AHMED  
 

Date:  August 28, 2024   Raymond C. Fay  
Bar # 188649 
FAY LAW GROUP PLLC 
1250 Connecticut Avenue, NW Suite 700 
Washington, DC 20036 
(202) 263-4604 (tel) 
(202) 261-3508 (fax) 
rfay@faylawdc.com 

 
Dionna Maria Lewis  
Bar # 219016 
District Legal Group, PLLC 
700 Pennsylvania Ave, SE Suite 2098 
Washington, DC 20003 
Phone: (202) 486-3478 
Dionna@DistrictLegalGroup.com 

Counsel for Appellant Lukman Ahmed 
 
 

ORAL ARGUMENT REQUESTED 

              Clerk of the Court
Received 08/28/2024 08:12 PM
                                
                            
Filed 08/28/2024 08:12 PM



ii 
 

TABLE OF CONTENTS 

            Page 

TABLE OFAUTHORITIES…………………………………...……….………iii 

A. Summary Judgment Should Be Reversed on the Discrimination 
Claims……………………………………………………………………..1 
 

B.  Summary Judgment Should Be Reversed on the Wage Claim……………15 
 

C. In the Alternative, the Settlement Agreement Should Be Enforced……….17 
 

D. Conclusion…………………………………………………………………19 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



iii 
 

TABLE OF AUTHORITIES  

CASES             Page 

Ali v. D.C. Gov’t, 810 F. Supp. 2d 78, 83–85 (D.D.C. 2011)……………….…….………..16  

Anderson v. Liberty Lobby, Inc., 447 U.S. 242 (1986)…..…………………….…2, 11  
 
*Blackstone v. Brink, 63 F. Supp. 3d 68, 76 (D.D.C. 2014)………………………………...18 

Catrett v. Johns–Manville Sales Corp., 826 F.2d 33, 38 (D.C. Cir. 1987)…….…..….16 

District of Columbia v. Bryant, 307 A.3d 443 (D.C. 2024)………………………..12 

*Jones v. United Health Grp., No. CV JKB-17-3500,      
2019 WL 1903668 (D. Md. Apr. 29, 2019), aff'd sub nom .    
 Jones v. United Health Grp., Inc., 802 F. App'x 780 (4th Cir. 2020)…………3 

Marcano-Martínez v. Cooperativa de Seguros Múltiples de P.R., 991 F.3d 336 (1st 
Cir. 2021)………………………………………………………………………….…2 

Proctor v. Liberty Mut. Auto & Home Servs., 308 F. Supp. 3d 175 (D.D.C. 2018)..18 

Smith v. Union Lab. Life Ins. Co., 620 A.2d 265 (D.C. 1993)……………………..16 

*Staub v. Proctor Hosp., 562 U.S. 411 (2011)………………………………....11-12 

Stroup v. United Airlines, Inc., 26 F.4th 1147 (10th Cir. 2022)……………………..11 

Tolan v. Cotton, 572 U.S. 650 (2014)………………………………………..….2, 11 

Willard Co. v. Columbia Van Lines Moving and Storage Co.,  
253 A.2d 454 (D.C. 1969)……………………………………………...……………3 

Wise v. Riley, 106 F.Supp.2d 35 (D.D.C.2000)…….……………………….……...18 

STATUTES 

D.C. Code § 32-1301 et seq………………………………………………………...15 

D.C. Code § 32-1303(1)………………………………..……………………………………………….…….15 

D.C. Code § 32-1303(4)………………………………………………….…………………………………...15 

 



iv 
 

RULES 

D.C. Super. Ct. Civ. R. 56(c)(2)……………………………………………………….…………..……..16 

Fed. R. Evid. 1006…………………………………………………………………..3 
 



NO. 23-CV-357 
 

IN THE DISTRICT OF COLUMBIA 
COURT OF APPEALS 

 
LUKMAN AHMED,  
    Appellant,    D.C. Superior Court 

No. 2020-CA-004660-B 
 v.  
 
BRITISH BROADCASTING 
CORPORATION, et al.,   

Appellees. 
 

On Appeal from the Superior Court of the District of Columbia 
 

REPLY BRIEF OF APPELLANT LUKMAN AHMED 
 

A. Summary Judgment Should Be Reversed on the Discrimination Claims. 
 

BBC’s turgid appellate brief underscores the confluence of errors by the 

Superior Court that deprived Appellant Lukman Ahmed of a trial on his claims of race 

and national origin discrimination and retaliation under the D.C. Human Rights Act. 

The core of Ahmed’s discrimination claim is that he suffered years of disparate 

treatment in comparison with his non-Black, non-African correspondent colleagues in 

BBC’s Washington, D.C. office. Ahmed was overworked and left without support 

resources available to his D.C. colleagues. His main complaint was excessive 

deployment to cover the news in D.C. and in the hemisphere as the only Arabic-

speaking correspondent. This not only subjected him to adverse working conditions, 



2 
 

but also deprived him of valuable work opportunities, such as when he lost his White 

House press credentials due to the burdens of his excessive assignments. A1336. (BBC 

casts this as a shortcoming on Ahmed’s part, when in reality it is another part of the 

fabric of evidence of discriminatory treatment by his employer.) 

The Superior Court’s decision violates the fundamental precept that summary 

judgment is proper only if the evidence “is so one-sided that one party must prevail as 

a matter of law.” Anderson v. Liberty Lobby, Inc., 477 U.S. 242, 251-52 (1986) 

(emphases added). The decision below also inverts the basic principle that the benefit 

of the doubt must go to the non-moving party in assessing the existence of genuine 

issues of material facts--resolving evidentiary conflicts, credibility calls, and 

competing inferences in the employee’s favor--even though a jury might later find the 

employer’s story more believable. See, e.g., Tolan v. Cotton, 572 U.S. 650, 660 (2014); 

Marcano-Martínez v. Cooperativa de Seguros Múltiples de P.R., 991 F.3d 336, 338 

(1st Cir. 2021). 

Ahmed, without the discovery in the hands of BBC that the lower court would 

not require to be produced, was able to describe in broad strokes only that none of the 

other correspondents in the D.C. office were subjected to the same backbreaking 

scheduling assignments as he was. A1335-36. But that evidence was brushed aside. 

Similarly, when Ahmed offered evidence of the excessive schedules he endured in the 



3 
 

last two years of his employment with BBC, that evidence was ignored, too. A1298-

A1301. (On appeal, BBC goes so far as to argue that Ahmed’s accurate summary of 

his assignments taken from BBC’s Arabic Service records was incompetent, when that 

evidence was admissible as an accurate summary of voluminous records in BBC’s 

possession. See Willard Co. v. Columbia Van Lines Moving and Storage Co., 253 A.2d 

454, 456–57 (D.C.1969); cf. Fed. R. Evid. 1006.) The mistreatment of Ahmed 

regarding work schedules and deployments, in comparison with the more favorable 

treatment afforded non-Black, non-African D.C. correspondents at the other “desks,” 

pointed to unlawful “racial dynamics” in the work place. See Jones v. United Health 

Grp., 2019 WL 1903668, at *13 (D. Md. Apr. 29, 2019). 

The lower court’s error in failing to recognize Ahmed’s prima facie proof of 

unlawful discrimination was compounded by its errant discovery rulings. The court 

abused its discretion by laying numerous tripwires preventing Ahmed from discovering 

the work schedules and deployment information of his colleagues in the D.C. office. 

Even though only 30 or so employees were in the mix, the court denied Ahmed’s 

motion to compel discovery, buying BBC’s specious argument that there weren’t 

centralized records that compiled or summarized the information.  

Ahmed’s requests were not limited to centralized records or summaries, but also 

sought “other documents” showing the work assignments and deployment information 



4 
 

of his D.C. colleagues. A487, A490. The burden on a global corporation of producing 

such documents was minimal, and certainly not sufficient to absolve BBC of its 

discovery obligations in this area. Indeed, when it suited BBC’s tactics, it belatedly 

produced thousands of pages of records regarding assignments and deployment of 

Arabic service employees worldwide, but nothing regarding Ahmed’s co-worker 

correspondents in D.C. in the other services. 

The discovery rulings substantially and unfairly prejudiced Ahmed’s case, 

because the court granted summary judgment in part because Ahmed did not provide 

comparator evidence of the work assignments and deployments of others in D.C., 

A159, A163—precisely the information Ahmed was foreclosed from obtaining in 

discovery. 

Serious error also occurred in granting summary judgment on the basis of the 

so-called “independent” investigation of Ahmed’s garden talk with Sudanese Prime 

Minister Hamdok during Ahmed’s annual leave in Sudan, and the termination decision 

that flowed from it.  

Rather than treating the facts and inferences in accordance with well-established 

summary judgment principles, the Superior Court effectively tried the case on the 

papers and indulged movant BBC all inferences and conclusions that are supposed to 

be reserved for the non-movant in a summary judgment proceeding. 



5 
 

All the key facts in the termination scenario were in dispute. First of all, the 

starting point for denying summary judgment under BBC’s termination scenario is 

not the informal discussion in the garden that Ahmed had with Prime Minister 

Hamdok in early November 2019, but rather the formal head-of-state level interview 

broadcast worldwide by BBC that Ahmed conducted of Hamdok during the time of 

the U.N. General Assembly meeting in New York City in September 2019. Ahmed 

dep. 111:17-112:10, A1309-A1310 -15, A1335-A1338. 

The importance of the New York interview cannot be overstated in addressing 

summary judgment in a correct manner in this case, because it belies virtually every 

assertion and omission in BBC’s one-sided termination scenario adopted by the 

Superior Court. The first material aspect of it is that it existed at all, because when 

Ahmed was brought up on charges in the “independent investigation” immediately 

preceding his termination, Ahmed’s superiors made no mention of the significant New 

York interview available to BBC’s outlets worldwide, reaching a half a billion viewers 

and listeners. In fact, Ahmed’s second level supervisor, Sam Farah, first was agnostic 

about the interview and later feigned ignorance of the fact that it occurred after Hamdok 

became Prime Minister. On appeal, BBC follows the lead of the Superior Court judge 

and does not even acknowledge the New York interview or its significance. 



6 
 

Second, the Hamdok appearance at the U.N. was a big deal, and BBC—through 

Ahmed’s leadership in the major journalistic “get” for the network, A1338 ¶15—

thought it was a big deal, too. Sudan had just emerged from decades of dictatorial rule. 

Due to its international persona non grata status, Sudan had not appeared before the 

U.N. General Assembly in ten years. Hamdok’s appearance at the U.N. was then 

memorialized in Ahmed’s official BBC interview that followed. 

The protocols that BBC falsely claimed were required for Ahmed to conduct an 

informal garden chat with Hamdok in November necessarily were followed in 

preparation for Ahmed’s formal New York interview of Hamdok in September. Simply 

stated, to the extent required, see A1337-38, Ahmed followed BBC protocol and did 

not violate it in conducting formal BBC business with Hamdok. In contrast to Ahmed’s 

superiors’ convenient amnesia when constructing their termination scenario falsely 

claiming that the garden talk was a first-time interview with a new head of state, BBC’s 

records of Ahmed’s activities in September 2019 show the company’s conscious focus 

and attention on the U.N. proceedings. A1332-33. 

The contrast between Ahmed’s two appearances with Hamdok, and 

confirmation of the formal interview in New York that Ahmed’s superiors claimed not 

to know about, are seen in the recordings of the events: 



7 
 

 

 

Third, BBC seriously misrepresented the nature of the discussion Ahmed had in 

the garden with Prime Minister Hamdok. Regardless of how that session is labeled—

as an interview or a discussion--the content of the garden talk shows it was as 



8 
 

advertised—an opportunity for Ahmed to discuss informally with the new leader a 

common hope for the peaceful development of the country and continued settlement 

of hundreds of thousands of Sudanese refugees displaced by years of civil strife. In the 

garden, Prime Minister Hamdok stated, A1189, A1194: 

In the beginning, my dear brother Lukman, I am, in fact, happy that 
we meet in Al Fasher, Fasher of Sultan, Fasher Abu Zakaria, as the last 
meeting between us was in New York and today we meet under the skies 
of the homeland and I and you we lived for long years in exile and we did 
not be away from the homeland, today my visit to Al Fasher, it does not 
come as a coincidence, but it came as a result of the symbolic of this State, 
it came to fulfil the desire of the Sudanese to achieve peace, to stop this 
damned war and to build peace in Sudan…. 

*** 
Today was a visit for the displaced people, and the visits of 

tomorrow and the next tomorrow will be for those who returned because, 
with their return, they made our beginnings in that new society, a society 
to rebuild those societies that we dream of, and we will accompany their 
issues and their visions in the future of this journey, with their return in a 
voluntary repatriation, they started this journey, which we think we will 
walk together. 

 
Two additional subthemes to the garden talk impermissibly tainted the one-sided 

summary judgment decision. The first is BBC’s laughable argument that the 

transmission of the meeting on a local cable outlet with a few thousand customers, 

A1339, was in “competition” with BBC, and that Ahmed’s garden appearance violated 

BBC’s policies against working for competitors. It does not take expert testimony from 

telecommunications economists to appreciate that the tiny local cable TV channel was 



9 
 

not in competition with BBC’s customer base of 500 million people. Any doubt in the 

matter, however, should be aired at trial, rather than accepting BBC’s preposterous ipse 

dixit pronouncement that competition was in play. 

As to the second point, BBC makes much of the argument that, while Ahmed 

got permission from his supervisor to make the local appearance on behalf of his 

charity, Malam Darfur Peace and Development, there was no mention of his charity in 

the discussion with Hamdok. Specific mention of the charity was unnecessary and, in 

any event, subsumed in the nature of the discussion. Ahmed and his charity loomed 

large in Sudan, particularly in the Darfur region, where Ahmed was instrumental in the 

repatriation of over 300,000 refugees. See A1338 (needs of repatriated displaced 

persons “of course was one of the important missions, if not the key mission, of MDPD, 

my charity”). 

Ahmed had used his BBC vacation time each year to conduct his charitable 

work, including the building of schools, homes, and water wells. A1125. Until BBC 

disparaged Ahmed’s charitable work in the termination scenario, BBC was charitable 

to the charity, at one point donating computers to the cause. A1337. BBC also reported 

on Ahmed’s village work conducted through his charity. A1125. 

BBC falsely depicts Ahmed’s charitable work as a rogue, unapproved function 

that justifiably contributed to Ahmed’s termination. But Ahmed showed that he had 



10 
 

written approval for the charity work dating from 2015. A1101. BBC barks that Ahmed 

did not show written renewals of the approval, but they were not required. See A1337. 

Similarly, BBC insinuates that Ahmed’s charitable work in Sudan was to BBC’s 

disadvantage, because it was conducted during Ahmed’s vacations when BBC had to 

fly in backup from London to cover for Ahmed (never mind that requiring additional 

professional backup during Ahmed’s absence only underscores Ahmed’s main 

discrimination claim that he singly was overworked and under-supported among the 

D.C. correspondents). BBC’s point is hollow and does not support summary judgment, 

as Ahmed’s charitable work in Sudan was all above board and taken during approved 

personal leave. 

Fourth, the decision to terminate Ahmed’s employment was heavily infected 

with the false testimony of his direct supervisor, who denied that he gave Ahmed 

approval to appear on local TV in Sudan. To the contrary, Andari advised Ahmed that 

so long as he did not accept money, he could proceed with the televised talk. Ahmed 

dep. 129:10-133:5, A864-A868 , A1338-A1339. There is no 

question that Ahmed complied with that directive. The Superior Court judge’s 

conclusion that Andari’s account was credible and that Ahmed’s was not is exactly 

the type of credibility contest disallowed at the summary judgment stage. This Court 

should credit Ahmed's account of events, even if his testimony is “directly 



11 
 

contradictory” to Andari’s testimony. Tolan v. Cotton, 572 U.S. 650, 659-60 (2014); 

Anderson, 477 U.S. at 255 (it is not appropriate to decide issues of credibility, motive, 

or intent at summary judgment). 

BBC defends the termination of Ahmed as a product of an “independent 

investigation” leading to a decision by previously uninvolved higher ups (mainly 

Farah’s supervisor, Tarik Kafala, Head of Language, World Service Languages) and 

that the decisionmakers came to their conclusions based on an “honest belief” that 

Ahmed was a corporate wrongdoer. An “honest belief” does not trump a plaintiff’s 

showing of pretext, as Ahmed showed here. Ahmed Op. Br. 25-28; see Stroup v. 

United Airlines, Inc., 26 F.4th 1147, 1161-62 (10th Cir. 2022) (the “business judgment 

rule does not immunize an employer where its proffered reasons have been shown to 

be unworthy of belief”).  

Moreover, that is the wrong paradigm for this case. Under the facts here, the 

appropriate legal standard is the “cat’s paw” standard of liability. 

In Staub v. Proctor Hosp., 562 U.S. 411, 413 (2011), the Supreme Court 

confirmed the circumstances under which an employer may be held liable for 

employment discrimination based on the discriminatory animus of an employee who 

influenced, but did not make, the ultimate employment decision. The Court 

specifically rejected the theories, espoused by BBC here, that its adverse employment 



12 
 

decision against Ahmed should be upheld as based on an independent investigation 

and honest business judgment. The Court explained that the reporting agent’s actions 

and the ultimate decisionmaker’s actions are both proximate causes of liability, and 

that “the exercise of judgment by the decisionmaker does not prevent the earlier 

agent’s action (and hence the earlier agent’s discriminatory animus) from being the 

proximate cause of the harm.” 562 U.S. at 419. 

The Court declined to adopt a rule that “the decisionmaker’s independent 

investigation (and rejection) of the employee’s allegations of discriminatory animus” 

should “suffice to negate the effect of the prior discrimination.” Id. at 420. On this 

point, the Court concluded, id. at 421: “We are aware of no principle in tort or agency 

law under which an employer’s mere conduct of an independent investigation has a 

claim-preclusive effect. Nor do we think the independent investigation somehow 

relieves the employer of ‘fault’.” 

The D.C. Court of Appeals recently confirmed the availability of a “cat’s paw” 

standard of liability in cases under the D.C. Human Rights Act. District of Columbia 

v. Bryant, 307 A.3d 443 (D.C. 2024).  

To avoid summary judgment under the “cat’s paw” standard, Ahmed has to 

ascribe discriminatory animus to the reporting agents, Andari and Farah, particularly 

Andari who ginned up the complaint requesting “urgent disciplinary action” against 



13 
 

Ahmed that resulted in Ahmed’s termination. A1103. Ahmed’s principal evidence of 

discriminatory animus, of course, is the years of intentional mistreatment Ahmed 

suffered in relation to his non-Black, non-African colleagues in D.C. regarding 

excessive assignments and deployments, all with lack of adequate help.  

In the termination scenario, Andari laid it on thicker, repeating the lie that 

Ahmed did not ask permission to appear on local Sudanese TV, along with the lie 

about the subject matter of the appearance. And then Andari continued to smear 

Ahmed with the rumor that he was slated to take over Sudan TV while still employed 

at BBC (which rumor Ahmed truthfully and definitively denied, A1179-80)  

Andari’s personal animosity toward Ahmed and his ethnic background is 

reflected in his complaint against Ahmed asking for urgent disciplinary action, A1103: 

“Lukman has been the face of BBC Arabic in Washington for 11 years. Appearing on 

other channels a clear breach of contract and carries reputational damage to the BBC 

as he sings praise of the PM who has been appointed by a military government in a 

country that is not known for its clean human rights record.” Contrary to Andari’s 

thinking, Ahmed did not have an employment contract, and Ahmed’s clear message in 

the garden talk was to bring peace and stability to poor souls who had been victims of 

past civil unrest. More to the point, except where BBC seeks to slam a loyal employee 

like Ahmed, BBC’s global business model is indiscriminate to the form of government 



14 
 

in countries where news is gathered. BBC even has one of its language services devoted 

to the world’s most notable dictatorial power (the Russian desk). 

It bears repeating that the point of the above selection of facts is not to convince 

this Court that Ahmed should win his case, but rather to establish his right to take his 

claims to trial under a fair and lawful application of summary judgment principles. The 

Superior Court’s grant of summary judgment on the discrimination claim should be 

reversed and the matter remanded for pretrial and trial.  

Included in the matters to be remanded for trial should be Ahmed’s retaliation 

claim under DCHRA. The court’s decision blow, embellished on appeal by BBC, is 

that Ahmed did not engage in protected activity and did not complain about 

“discrimination.” Ahmed, the only Black African among the correspondents in the 

D.C. office, complained incessantly over the years about the unequal treatment in work 

assignments and deployments he received (to which the judge made a 19th century-like 

remark that some people might be happy getting all that work), which caused him harm. 

A1335-36 (back-to-back travel assignments, discouraged under BBC policy, “took a 

toll on me”). The mistreatment did not abate, and eventually Ahmed’s London 

supervisors cornered him in the unlawful termination scenario. In all of this, BBC cites 

no authority for the proposition that an employee must cry “discrimination” in 

complaining about discriminatory or retaliatory behavior by the employer. 



15 
 

B. Summary Judgment Should Be Reversed on the Wage Claim. 

The Superior Court erred in granting summary judgment on Ahmed’s claim 

under the D.C. Wage Payment and Collection Act (DCWPCA), D.C. Code § 32-1301, et 

seq., which provides that, “[w]henever an employer discharges an employee, the 

employer shall pay the employee's wages earned not later than the working day 

following such discharge.” D.C. Code § 32-1303(1). The penalty for failure to pay all 

wages due on a timely basis is liquidated damages in the lesser amount of either 10 

percent of the unpaid wages for each working day an employer failed to pay, or triple 

the unpaid wages. § 32-1303(4). In this case, BBC made a payroll direct deposit in 

Ahmed’s bank account in the amount of $4,849.55, four months after his employment 

ended. Despite BBC’s obfuscatory argument on appeal, Ahmed’s right to a trial on his 

wage claim is straightforward. 

First, BBC argues that Ahmed admitted that he was paid all his wages and did 

not make a wage claim. That does not defeat the claim under the WPCA, however, 

because Ahmed’s claim is for late payment, not nonpayment. Contrary to BBC’s 

argument, Ahmed made no concession that he was not owed statutory damages under 

WPCA. The damages estimate he submitted in discovery clearly was labeled 

“Plaintiff’s Back Pay Damages Estimate,” showing lost back pay and interim earnings, 



16 
 

A1221, and was not designed to address non-wage statutory liquidated damages under 

WPCA. 

Second, BBC’s argument that Ahmed did not present evidence of the late 

payment in his summary judgment opposition is false. When BBC sought 

reconsideration of the order denying summary judgment on the late wage claim, 

Ahmed furnished a copy of his actual bank statement in opposition, showing BBC’s 

direct payroll deposit in Ahmed’s Wells Fargo account on April 10, 2020, in the 

amount of $4,849.55, with the entry “British Broadcas Direct Dep 200410-

927714245637C22 Ahmed.Lukman.” A1447. BBC does not deny that it made a 

payroll direct deposit to Ahmed’s account in that amount on that date. 

Third, based on the above, it is wrong for BBC to attack counsel’s affidavit as 

the source of the proof for the WPCA claim. The primary evidentiary basis for 

opposing summary judgment is the bank record of BBC’s direct deposit. Ahmed 

explained in his opening brief that a hearsay objection to that document would support 

summary judgment only if it “cannot be presented in a form that would be admissible 

in evidence” at trial. Super. Ct. Civ. R. 56(c)(2); Smith v. Union Lab. Life Ins. Co., 

620 A.2d 265, 268 (D.C. 1993) (summary judgment standard is whether the non-

moving party has offered “competent evidence admissible at trial”). To defeat 

summary judgment, a nonmovant “is not required to produce evidence in a form that 



17 
 

would be admissible at trial,” so long as his evidence is “capable of being converted 

into admissible evidence” at trial. Ali v. D.C. Gov’t, 810 F. Supp. 2d 78, 83–85 

(D.D.C. 2011) (quoting Catrett v. Johns–Manville Sales Corp., 826 F.2d 33, 38 (D.C. 

Cir. 1987)). BBC does not contest the correctness of Ahmed’s legal analysis on this 

point. 

For these reasons, summary judgment on the WPCA claim should be reversed 

and the matter should proceed to trial. 

C. In the Alternative, the Settlement Agreement Should Be Enforced. 
 

The sole issue in Ahmed’s alternative ree ee quest to enforce the settlement 

agreement is whether BBC’s failure to identify the existence of the “committee” that 

supposedly withheld approval of the settlement should have resulted in enforcement of 

the settlement, or at a minimum required an evidentiary hearing first ordered by the 

Superior Court then recanted. With one exception noted here, there is no serious 

disagreement regarding the legal standards applicable to the approval of oral settlement 

agreements in litigation, but BBC fails to grasp Ahmed’s argument about the 

“committee.” 

BBC’s lawyers had apparent authority to enter into the settlement, and the parties 

reached accord when Ahmed accepted the settlement offer with the material terms of 



18 
 

the settlement amount and the dismissal of the lawsuit. Blackstone v. Brink, 63 F. Supp. 

3d 68, 77 (D.D.C. 2014), quoting Wise v. Riley, 106 F.Supp.2d 35, 39 (D.D.C.2000). 

The settlement was subject to BBC’s approval, which BBC’s counsel explained was 

always given in their experience with the client, and was expected here.  

When, at the eleventh hour, BBC’s counsel informed Ahmed that the settlement 

was not approved by an unnamed BBC “committee,” but that BBC—without any 

further requirement of approval—would settle for a lower amount, that raised serious 

questions. Two possibilities arose: either the committee did not exist, or the lawyers 

didn’t need the phantom committee’s approval after all. In either case, settlement 

would have been complete with the full apparent authority of BBC’s agents (its 

lawyers). 

BBC’s insistence that the committee existed and had rejected the settlement, 

without a shred of proof that was the case, at a minimum should have triggered an 

evidentiary hearing, as required in Blackstone and as initially ordered by the court. 

A74. (BBC keeps referring to the orders of “Chief Judge Diaz,” but no such judge 

presided in this case.) BBC argues that an evidentiary hearing was not required, citing 

Proctor v. Liberty Mut. Auto & Home Servs., 308 F. Supp. 3d 175, 176-77 (D.D.C. 

2018). That case plainly says that a hearing is not required if the court “is persuaded 

on the basis of the briefing that a settlement agreement exists,” id., not if there is a 



19 
 

question about the existence of the settlement. Accordingly, the Superior Court’s 

refusal to accept the settlement should be reversed, and this Court should order 

enforcement of the settlement as alternative relief, or remand for an evidentiary hearing 

on the settlement.  

D. Conclusion. 
 

For the foregoing reasons and for the reasons stated in Ahmed’s opening brief, 

summary judgment should be reversed and the case should be remanded for trial. 

Ahmed should be permitted to obtain the discovery regarding the personnel in BBC’s 

Washington, D.C. office and other matters that he was deprived of obtaining in the 

Superior Court’s discovery rulings. In the alternative, the 2021 settlement between 

the parties should be enforced, after an evidentiary hearing, if necessary. 

Date:  August 28, 2024   Respectfully Submitted, 

/s/ Raymond C. Fay 
Raymond C. Fay, Bar # 188649 
FAY LAW GROUP PLLC 
1250 Connecticut Avenue, NW Suite 700 
Washington, DC 20036 
(202) 263-4604 (tel) 
(202) 261-3508 (fax) 
rfay@faylawdc.com 

 
Dionna Maria Lewis, Bar # 219016 
District Legal Group, PLLC 
700 Pennsylvania Ave, SE Suite 2098 



20 
 

Washington, DC 20003 
Phone: (202) 486-3478 
Dionna@DistrictLegalGroup.com 
 

Counsel for Appellant Lukman Ahmed 
  



21 
 

CERTIFICATE OF SERVICE 
 

I certify that on August 28, 2024, I sent the Reply Brief of Appellant Lukman 

Ahmed via the Court’s electronic filing system to: 

Daniel Z. Herbst  
REED SMITH LLP 
1301 K Street, N.W. Suite 1000 East Tower  
Washington, DC 20005-3317  
dherbst@ReedSmith.com 
 
Noah S. Oberlander REED SMITH LLP 
901 E. Byrd St Suite 1900 
Richmond. VA 23219 
noberlander@ReedSmith.com 
 
John T. McDonald REED SMITH LLP 
506 Carnegie Center - Suite 300 
Princeton, NJ 08540 
jmcdonald@ReedSmith.com 
Counsel for Appellees 
 

/s/ Raymond C. Fay  
Raymond C. Fay 

 
 


