
No. 23-CV-0357 
_________________________________________________________ 

District of Columbia  
Court of Appeals  

__________________________________________________________ 

 
LUKMAN AHMED, 

Plaintiff-Appellant, 
v. 

BRITISH BROADCASTING CORPORATION and  
BBC WORLDWIDE AMERICAS, INC., 

Defendants-Appellees. 
 ______________ 

ON APPEAL FROM THE SUPERIOR COURT OF THE DISTRICT OF COLUMBIA,  
CIVIL DIVISION, CASE NO. 2020-CA-004660-B, BEFORE THE HONORABLE JUDGES 

FLORENCE Y. PAN, JOSE M. LOPEZ, AND YVONNE WILLIAMS 
______________ 

BRIEF OF APPELLEES 
_______________ 

 
John T. McDonald*  
(admitted pro hac vice) 
REED SMITH LLP 
506 Carnegie Center 
Suite 300 
Princeton, NJ 08540 
Phone: (609) 987-0050 
jmcdonald@reedsmith.com 
 

Noah S. Oberlander 
(admitted pro hac vice) 
REED SMITH LLP 
Riverfront Plaza-West Tower 
901 E. Byrd St., Suite 1900 
Richmond, VA 23219 
Phone: (804) 344-3400 
noberlander@reedsmith.com 
 

Daniel Z. Herbst  
(D.C. Bar No. 501161) 
REED SMITH LLP 
1301 K Street, N.W. 
Suite 1000, East Tower 
Washington, D.C. 20005 
Phone: (202) 414-9232 
dherbst@reedsmith.com 
 

Counsel for Defendants-Appellees 
  
DATE: August 7, 2024  
  

              Clerk of the Court
Received 08/07/2024 03:24 PM
                                
                            
Resubmitted 08/07/2024 03:31 PM

                                
                            
                               
Filed 08/07/2024 03:31 PM



 
 

 - ii -  

RULE 28 STATEMENT 
 

To enable the judges of this court to consider possible recusal, Appellees 

disclose the following list of all parties and their counsel in both the D.C. Superior 

Court and in this Court: 

• Plaintiff-Appellant Lukman Ahmed represented by Raymond C. Fay, Esq. of Fay 

Law Group PLLC and Dionna Maria Lewis Esq. of District Legal Group, PLLC; 

and 

• Defendant-Appellee British Broadcasting Corporation and Defendant-Appellee 

BBC Worldwide Americas, Inc., represented by John T. McDonald, Esq., Noah 

S. Oberlander, Esq., and Daniel Z. Herbst, Esq. of Reed Smith LLP.  Mark 

Passero, Esq. formerly of Reed Smith LLP participated in the proceedings before 

the Superior Court until he withdrew as counsel on June 29, 2021. 

RULE 26.1 DISCLOSURE STATEMENT 
 

Pursuant to D.C. Ct. App. R. 26.1, Appellees British Broadcasting 

Corporation and BBC Worldwide Americas, Inc., by and through their undersigned 

attorneys, state as follows: (i) British Broadcasting Corporation has no parent or 

publicly-held corporation that owns 10 % or more of its stock; and (ii) BBC Studios 

Americas, Inc. (formerly known as BBC Worldwide Americas, Inc.) is a subsidiary 

of BBC Studios Ltd. No publicly-held corporation owns 10% or more of BBC 

Studios Americas, Inc.’s stock.   



 
 

 - iii -  

TABLE OF CONTENTS 

Page 

I. COUNTERSTATEMENT OF JURISDICTION ............................................ 1 

II. COUNTERSTATEMENT OF THE ISSUES ................................................. 1 

III. COUNTERSTATEMENT OF THE CASE .................................................... 2 

A. Ahmed’s Baseless Attempt to Force the BBC Into a Settlement 
the BBC Never Agreed To .................................................................... 3 

B. Ahmed’s Egregious Misbehavior Throughout Discovery .................... 4 

C. The Superior Court Appropriately Dismisses Ahmed’s Lawsuit ......... 7 

IV. COUNTERSTATEMENT OF FACTS ........................................................... 8 

A. Ahmed’s Employment With the BBC ................................................... 8 

B. The BBC’s Equal Employment Policies ............................................... 8 

C. The BBC’s Conflict of Interest and Competitive Broadcasting 
Policies .................................................................................................. 9 

D. Ahmed’s Work at the BBC and Annual Vacation to Sudan ...............12 

E. Ahmed’s Unauthorized Interview of Sudanese Prime Minister 
Hamdok for Competitors .....................................................................14 

F. The BBC’s Investigation into Ahmed’s Unauthorized Interview 
and Ahmed’s Termination ...................................................................15 

V. STANDARD OF REVIEW ...........................................................................21 

VI. SUMMARY OF THE ARGUMENT ............................................................22 

VII. ARGUMENT .................................................................................................23 

A. The Superior Court Correctly Exercised Its Discretion to Deny 
Ahmed’s Baseless Motion to Enforce Settlement Given That 
Ahmed Himself Admitted a Critical Condition of Settlement 
Was Not Satisfied—the BBC’s Approval. ..........................................23 

B. The Superior Court Correctly Exercised Its Discretion to Not 
Compel Production of Requests for Records That Did Not 



 
 

 - iv -  

Comply with Rule 37, Did Not Exist in The Format Sought, and 
Had No Bearing on The Case. .............................................................27 

C. The Superior Court Did Not Err By Granting Summary 
Judgment in Favor of the BBC and Dismissing All of Ahmed’s 
Claims. .................................................................................................34 

1. The Superior Court Correctly Determined Ahmed Cannot 
Establish a Prima Facie Case of Discrimination. .....................35 

a. The Superior Court Correctly Rejected Ahmed’s 
Speculative Deployment Theory of Discrimination.
 ........................................................................................35 

b. The Superior Court Correctly Concluded the 
Sequence of Events Surrounding Ahmed’s 
Termination Did Not Support Any Inference of 
Discrimination. ...............................................................39 

2. The Superior Court Correctly Determined Ahmed Cannot 
Establish a Prima Facie Case of Retaliation. ...........................40 

a. The Superior Court Correctly Determined Ahmed 
Did Not Establish Any Protected Activity. ....................41 

b. The Superior Court Correctly Determined Ahmed 
Did Not Establish Causation...........................................43 

3. The Superior Court Correctly Determined the BBC 
Terminated Ahmed for a Legitimate, Non-Discriminatory, 
Non-Retaliatory Reason and Ahmed Failed to Establish 
Pretext. ......................................................................................44 

4. The Superior Court Correctly Dismissed Ahmed’s Wage 
Claim. ........................................................................................47 

VIII. CONCLUSION ..............................................................................................50 

 

  



 
 

 - v -  

TABLE OF AUTHORITIES 
 Page(s) 

Cases 

Abdu-Brisson v. Delta Air Lines, Inc., 
239 F.3d 456 (2d Cir. 2001) ............................................................................... 38 

Am. Postal Workers Union, AFL-CIO v. United States Postal Serv., 
65 F. Supp. 3d 134 (D.D.C. 2014) ...................................................................... 48 

Ascom Hasler Mailing Sys. v. United States Postal Serv., 
267 F.R.D. 1 (D.D.C. 2010).......................................................................... 32, 33 

Bell v. Taplin, 
Civ. Act. Nos. 2017 CA 005643 M, 2017 CA 006386 M, 2019 
D.C. Super. LEXIS 192 (Aug. 19, 2019)............................................................ 31 

Best v. District of Columbia, 
No. 20-1134, 2022 U.S. Dist. LEXIS 48120 (D.D.C. Mar. 17, 
2022) ................................................................................................................... 43 

Bet Acquisition Corp. v. District of Columbia, 
Civ. Act. Nos. 2018 CA 002023 B, 2018 CA 006351 B, 2019 D.C. 
Super. LEXIS 118 (Jul. 10, 2019) ...................................................................... 30 

Bilal-Edwards v. United Planning Org., 
15 F. Supp. 3d 1 (D.D.C. 2013) .................................................................... 46, 47 

Blackstone v. Brink, 
63 F. Supp. 3d 68 (D.D.C. 2014) ............................................................ 23, 24, 27 

Bruder v. Moniz, 
51 F. Supp. 3d 177 (D.D.C. 2014) ...................................................................... 49 

Chan Chan v. Children’s Nat’l Med. Ctr., 
No. 18-2102, 2021 U.S. Dist. LEXIS 3550 (D.D.C. Jan. 8, 2021) .................... 44 

Davis v. Mnuchin, 
No. 1:08-cv-00447, 2018 U.S. Dist. LEXIS 233962 (D.D.C. Nov. 
13, 2018) ............................................................................................................. 32 



 
 

 - vi -  

Drake v. McNair, 
993 A.2d 607 (D.C. 2010) .................................................................................... 1 

Franco v. District of Columbia, 
39 A.3d 890 (D.C. 2012) .................................................................................... 28 

George v. Leavitt, 
407 F.3d 405 (D.C. Cir. 2005) ............................................................................ 45 

Golden v. Mgmt. & Training Corp., 
Civil Action No. 16-1660, 2019 U.S. Dist. LEXIS 198306 (D.D.C. 
Nov. 15, 2019) .................................................................................................... 27 

Hayes v. Safe Fed. Credit Union, 
Civil Action No. 3:19-00881, 2020 U.S. Dist. LEXIS 124671 
(D.S.C. July 15, 2020) ........................................................................................ 25 

Hickey v. Scott, 
738 F. Supp. 2d 55 (D.D.C. 2010) ...................................................................... 49 

Howard Univ. v. Green, 
652 A.2d 41 (D.C. 1994) .................................................................................... 41 

Hsieh v. Formosan Ass'n for Pub. Affs., 
316 A.3d 448 (D.C. 2024) .................................................................................. 22 

Johnson v.  District of Columbia, 
225 A.3d 1269 (D.C. 2020) .......................................................................... 36, 38 

Jones v. United Health Grp., 
Civil No. JKB-17-3500, 2019 U.S. Dist. LEXIS 71704 (D. Md. 
Apr. 29, 2019) ............................................................................................... 42, 43 

Juul v. Rawlings, 
153 A.3d 749 (D.C. 2017) .................................................................................. 22 

Kelley v. Eli Lilly & Co., 
517 F. Supp. 2d 99 (D.D.C. 2007) ...................................................................... 49 

McGill v. Munoz, 
203 F.3d 843 (D.C. Cir. 2000) ............................................................................ 47 



 
 

 - vii -  

Miller v. United States, 
603 F. Supp. 1244 (D.D.C. 1985) ....................................................................... 37  

Mosleh v. Howard Univ., 
No. 1:19-cv-0339, 2022 U.S. Dist. LEXIS 55650 (D.D.C. Mar. 28, 
2022) ............................................................................................................. 44, 45 

Parker v. Amtrak, 
214 F. Supp. 3d 19 (D.D.C. 2016) ...................................................................... 40 

Proctor v. Liberty Mut. Auto & Home Servs., 
308 F. Supp. 3d 175 (D.D.C. 2018) .................................................................... 24 

Samra v. Shaheen Bus. & Inv. Grp., Inc., 
355 F. Supp. 2d 483 (D.D.C. 2005) .................................................................... 25 

Sibley v. St. Albans Sch., 
134 A.3d 789 (D.C. 2016) ............................................................................ 33, 34 

Stoyanov v. Winter, 
643 F. Supp. 2d 4 (D.D.C. 2009) ........................................................................ 39 

Tang v. Putruss, 
No. 06-12624, 2007 U.S. Dist. LEXIS 74567 (E.D. Mich. Oct. 5, 
2007) ................................................................................................................... 25 

Taylor v. Solis, 
571 F.3d 1313 (D.C. Cir. 2009) .......................................................................... 43 

Thornton v. Norwest Bank of Minn., 
860 A.2d 838 (D.C. 2004) .................................................................................. 28 

Ukwuani v. District of Columbia, 
241 A.3d 529 (D.C. 2020) .................................................................................. 41 

Vogel v. D.C. Off. of Planning, 
944 A.2d 456 (D.C. 2008) .................................................................................. 42 

Rules 

D.C. Ct. App. R. 28(a)(10)(B) ........................................................................... 21, 22 

D.C. Ct. App. R. 28(a)(5) ........................................................................................... 1 



 
 

 - viii -  

D.C. Super. Ct. Civ. R. 37 ................................................................................passim 

D.C. Super. Ct. Civ. R. 37(a)(1)(D) ......................................................................... 29 



 
 

 - 1 -  

I. COUNTERSTATEMENT OF JURISDICTION 

 On April 24, 2023, Appellant Lukman Ahmed (“Ahmed”) filed this appeal 

seeking review of the Amended Order Granting Defendants’ Motion for Summary 

Judgment (A142-70) entered by the D.C. Superior Court on February 22, 2023, 

which is a final order dismissing all of Ahmed’s claims and closing his case.1 

II. COUNTERSTATEMENT OF THE ISSUES 

1. Whether the Superior Court abused its discretion by denying Ahmed’s Motion 

to Enforce Settlement where Ahmed himself acknowledged the BBC had not 

approved any settlement? 

2. Whether the Superior Court abused its discretion by denying Ahmed’s Motion 

to Compel where he failed to abide by Rule 37, the records did not exist, and 

the records had no bearing on the lawsuit? 

3. Whether the Superior Court erred by granting summary judgment in favor of 

 
1 While Ahmed seeks reversal of the Superior Court’s Order entered on January 13, 
2022 denying his Motion to Enforce settlement (A79-83) and Omnibus Order 
entered on May 12, 2022 denying, in part, his Motion to Compel (A86-93), contrary 
to the requirements of D.C. Ct. App. R. 28(a)(5), Ahmed does not include in 
Appellant’s Corrected Brief any statement whatsoever establishing this Court’s 
jurisdiction over those Court orders.  Thus, this Court should summarily dismiss 
Ahmed’s appeal of those Court orders for failure to comply with this Court’s Rules.  
Further, given that those orders are not final orders such that jurisdiction merely 
cannot be assumed, by omitting any argument establishing jurisdiction Ahmed has 
waived any argument as to jurisdiction.  See Drake v. McNair, 993 A.2d 607, 615 
(D.C. 2010) (deeming an issue waived where party failed to include in her brief any 
substantive argument related to the issue).  For that additional reason, this Court 
should summarily dismiss Ahmed’s appeal of those non-final Court orders. 



 
 

 - 2 -  

the BBC dismissing all of Ahmed’s claims? 

III. COUNTERSTATEMENT OF THE CASE 

A brief history of this case is vitally important when evaluating Ahmed’s 

instant appeal.  After Ahmed filed this lawsuit in November 2020 (A20), Ahmed left 

the United States, remained absent throughout the proceedings before the D.C. 

Superior Court, and has continued to remain out of the country during the course of 

this appeal.  Throughout the course of the Superior Court proceedings below, and 

the instant appellate proceedings, Ahmed’s absence from the United States led to 

numerous delays and significant periods of Ahmed and/or Ahmed’s counsel entirely 

failing to prosecute his case, prejudicing the BBC, and unnecessarily increasing the 

costs of litigation for the BBC.  Ahmed and his counsel also engaged in a repeated 

pattern of stonewalling in discovery requiring the BBC to repeatedly seek Court 

intervention, compounding the prejudice to the BBC.  Despite repeated warnings 

from the Superior Court, neither Ahmed nor his counsel altered their behavior and 

subsequently the trial court issued sanctions against both in the amount of 

$27,571.97.  While Ahmed bemoans those sanctions in Appellant’s Corrected Brief 

(“Br.”), he does not seek their reversal on appeal.  (See Br. at 5, 32.) 

Nonetheless, now on appeal, Ahmed seeks reversal of three Court orders 

entered by two separate judges on the Superior Court essentially regurgitating his 

arguments raised below.  This Court should affirm the appropriate and correct 



 
 

 - 3 -  

decisions of the trial court below. 

A. Ahmed’s Baseless Attempt to Force the BBC Into a Settlement the BBC 
Never Agreed To 

One month after Ahmed filed this lawsuit, the BBC served initial discovery. 

(A190-216).  After over three months of repeated and broken promises by Ahmed’s 

counsel to provide discovery responses, the BBC filed a Motion to Compel on April 

6, 2021.  (A175-216.)  Rather than produce the requested discovery, Ahmed instead 

filed a Motion for Extension of Time in which to respond to the Motion to Compel 

(A217-19), which the BBC opposed. (A220-32.)  When Ahmed did respond, he 

asserted he was in Sudan and just too busy to provide any discovery responses.  

(A233-37.) 

On June 21, 2021, while the Motion to Compel was under advisement with 

the trial court, the parties filed a Consent Motion for Stay asking that all deadlines 

be stayed for 45 days as the parties had reached a “settlement in principle” that was 

“subject to final approval from [the BBC’s] representatives” and that “[i]n the event 

the parties cannot reach a final agreement, the parties will file a status report with 

the Court within the 45 day period.”  (A244-46.)  On August 6, 2021, the Parties 

updated the Superior Court that “the Parties have been unable to reach a settlement,” 

had scheduled mediation later that month, and requested the stay be extended to 

September 8, 2021.  (A248-50.)  On September 16, 2021, the Parties again updated 

the Superior Court that the mediation concluded “without reaching settlement” and 



 
 

 - 4 -  

proposed a new scheduling order.  (A25-52.) 

The next day, during a status conference with Judge Florence Y. Pan to set 

the scheduling deadlines, Ahmed’s counsel indicated he planned to file a Motion to 

Enforce settlement to which the BBC’s counsel reiterated the reality that “there was 

no settlement reached.” (A253-59.)  On October 7, 2021, Ahmed’s counsel filed his 

baseless Motion to Enforce Settlement in an inappropriate attempt to force the BBC 

into a settlement to which, by Ahmed’s own briefing, the BBC never agreed.  (A260-

85.)  Given the egregious nature of Ahmed’s motion, the BBC sought sanctions 

against Ahmed under Rule 11.  (A286-316; A321-334.) 

On January 13, 2022, Chief Judge Lopez signed an Order denying Ahmed’s 

Motion to Enforce Settlement, and granting the BBC’s Motion to Compel discovery.  

(A79-83.)  Notably, while the Superior Court mercifully did not award sanctions 

against Ahmed, Chief Judge Lopez stated whether to award sanctions was a “close 

call” given the questionable basis for Ahmed’s Motion and his significant discovery 

delays.  (A81-82.)  The Superior Court gave Ahmed until January 20, 2022 to 

provide complete discovery responses.  (A83.) 

B. Ahmed’s Egregious Misbehavior Throughout Discovery 

Despite Chief Judge Lopez’s warning and express deadline for discovery 

responses, Ahmed failed to provide complete responses, and after months of the 

BBC attempting to meet-and-confer to avoid additional motions practice, the BBC 



 
 

 - 5 -  

filed a Rule 37 Motion on March 4, 2022.  (A352-423.)  During this time, Ahmed’s 

counsel revealed that Ahmed continued to remain out of the country since filing his 

lawsuit, and it was unclear when, if ever, he would return to the United States.  

Moreover, the BBC served their second set of discovery requests on February 4, 

2022, to which Ahmed did not produce any responsive documents nor respond to 

the interrogatories.  Therefore, the BBC informed Ahmed of their intent to file a 

Second Motion to Compel (which the BBC filed on March 25, 2022 after Ahmed 

continued to refuse to cooperate in discovery).  (A501-18.) 

Two days before the BBC filed its Second Motion to Compel, without 

engaging in any meet-and-confer with the BBC,2 Ahmed filed his own Motion to 

Compel against the BBC on March 23, 2022, which was nothing more than a tit-for-

tat for the BBC’s previously filed and forthcoming motions.  (A487-500.)  Indeed, 

the BBC had produced answers and documents to Ahmed’s discovery requests 

subject to its objections, and from Ahmed’s Motion to Compel it was unclear what 

additional discovery he was even seeking.  (Id.; A591-625.)  Moreover, Ahmed had 

served a second set of discovery on February 24, 2022, and the BBC timely 

responded to those requests on March 28, 2022, which clarified that one of the items 

he sought, deployment and scheduling summaries, did not exist in any regular, 

 
2 The meet-and-confer identified in Ahmed’s Motion to Compel was actually the 
meet-and-confer the BBC conducted for their Rule 37 Motion.  (A353; A592-93.) 



 
 

 - 6 -  

centralized deployment database or log maintained by the BBC.  (A603.)  Despite 

this, Ahmed did not withdraw his Second Motion to Compel, including as to these 

records that do not exist. 

On May 11, 2022, Judge Williams held a hearing on the BBC’s Rule 37 

Motion and Motion to Compel, as well as on Ahmed’s Motion to Compel.  (SA13-

67.)  During that hearing, Judge Williams expressed dismay with Ahmed’s behavior 

during discovery (SA38-40; SA58; SA62-65), frustration with Ahmed’s inability to 

articulate what precise records he was seeking to compel (SA44-50), and noted that 

she could not compel the BBC to produce records that do not exist (SA54).  When 

Ahmed’s counsel indicated he also wanted emails from the BBC, the BBC’s counsel 

indicated those had not been produced because Ahmed’s counsel failed to provide a 

list of custodians and search terms for the BBC, and Judge Williams indicated to 

Ahmed’s counsel that he needed to provide those to the BBC.  (SA55-56.) 

The next day, on May 12, 2022, the Court entered an Omnibus Order granting 

in part the BBC’s Rule 37 Motion and Second Motion to Compel, and ordering 

Ahmed to make full discovery responses by June 1, 2022, and to pay the BBC’s 

reasonable fees and costs as a sanction.  (A86-93.)  The Court also granted Ahmed’s 

Motion to Compel with respect to the BBC producing the emails based on search 

terms, but denied the motion in all other respects.  (Id.) 

The BBC timely produced over 3,000 pages of emails by the Court-ordered 



 
 

 - 7 -  

deadline.  However, Ahmed defied the Omnibus Order by refusing to produce 

complete discovery responses.  After the BBC engaged in additional meet-and-

confer attempts, the BBC was forced to file a Second Rule 37 Motion.  (A699-708.)   

On September 14, 2022, the Court entered an Order granting in part the BBC’s 

Second Rule 37 Motion, ordering Ahmed to produce certain documents by 

September 20, 2022, and to pay the BBC’s reasonable fees and costs as a sanction.  

(A94-100.)  When Ahmed refused to pay the BBC’s reasonable fees and costs as 

ordered by the Court, the BBC filed a Motion to Compel Payment on September 30, 

2022.  (A1362-77.)  On November 9, 2022, the Court entered an Order granting in 

part the BBC’s Motion to Compel Payment whereby the Court entered a sanctions 

award of $27,571.97 “to be evenly split between Mr. Ahmed and his counsel due to 

their joint and untimely efforts” and to be paid by December 9, 2022.  (A129-34.)  

When Ahmed and Ahmed’s Counsel failed to pay by the deadline, the BBC made 

multiple meet-and-confer attempts whereafter the payments slowly trickled in 

during January and February 2023.  (A1465-69.) 

C. The Superior Court Appropriately Dismisses Ahmed’s Lawsuit 

On July 27, 2022, the BBC filed a Motion for Summary Judgment.  (A770-

1227.)  Initially, on November 9, 2022, the Superior Court granted summary 

judgment as to all of Ahmed’s claims under the D.C. Human Rights Act 

(“DCHRA”), but denied summary judgment as to his limited claim alleging late 



 
 

 - 8 -  

payment of his final wages under the D.C. Wage Payment and Collection Law 

(“WPCL”).  (A101-128.)  On November 29, 2022, the BBC filed a Motion for 

Reconsideration with regard to Ahmed’s sole remaining claim under the WPCL.  

(A1397-1414.)  On February 22, 2023, the Superior Court granted the Motion for 

Reconsideration (A135-41) and issued an Amended Order Granting Defendants’ 

Motion for Summary Judgment dismissing all of Ahmed’s claims (A142-70.) 

IV. COUNTERSTATEMENT OF FACTS 

The BBC offers the following counterstatement of undisputed material facts 

for purposes of this appeal: 

A. Ahmed’s Employment With the BBC 

In July 2007, the BBC hired Ahmed as Chief Washington Correspondent at 

its Arabic Service Desk working out of the Washington D.C. Bureau.  (A829-31; see 

also A1014-15; A1075 ¶ 37.)  Throughout Ahmed’s employment with the BBC, the 

Arabic Service Desk was headquartered in London with journalists assigned to 

headquarters or various bureaus throughout the world, including Cairo, Beirut, 

Jordan, and Washington D.C., among other locations.  (A1075 ¶ 37; see also A1024-

26.)  In his position, Ahmed was responsible for reporting on key news events in the 

Americas, including in the United States, for the Arabic Service Desk of the BBC 

via radio, television, and online.  (A837-39.) 

B. The BBC’s Equal Employment Policies 

The BBC is an equal employment opportunity employer and maintains strict 



 
 

 - 9 -  

policies against unlawful discrimination, harassment, or discrimination, including 

prohibiting discrimination based on race and national origin.  Such polices were in 

place throughout Ahmed’s employment.  (A1068 ¶¶ 5-6; A1078-80; see also A843-

45.)  Under such policies, any employees who believe they are being subjected to 

discrimination, harassment, or retaliation, or who have witnessed such conduct, are 

required to report the conduct immediately to the BBC.  (A1080-81.)  The BBC also 

prohibits retaliation against any employee for making a complaint under such policy.  

(A1080.)  Ahmed admits that he was aware of the BBC’s equal employment 

opportunity policies while employed by the BBC and was trained on such policies 

and standards.  (A843-45.) 

C. The BBC’s Conflict of Interest and Competitive Broadcasting Policies 

The BBC is a well-established and trusted source for news known for its 

reliable and impartial journalism.  As such, the BBC maintains a Conflict of Interest 

policy, in place throughout Ahmed’s employment, which broadly prohibits 

employees from having actual and potential conflicts of interests and requires BBC 

employees to ensure that their outside activities neither conflict, nor could 

reasonably be regarded by others, as presenting a conflict of interest.  (A1068 ¶ 7; 

A1083; see also A843-45.) 

Specifically, under the BBC’s Conflict of Interest policy, employees are 

required to complete a Declaration of Personal Interest form for a number of 



 
 

 - 10 -  

particular activities, including (i) outside work which would or might interfere with 

their BBC work or gives or might give rise to a conflict of interest (actual or 

potential), (ii) membership services for, or acting on a board of directors or 

governing body of any charitable, not-for-profit, voluntary organizations or statutory 

bodies etc. which gives or might give rise to a conflict of interest (actual or potential), 

or (iii) any political involvement. (A1068-69 ¶ 8; A1085-86; A1091-96; see also 

A845.)  Ahmed admits that he was aware of the BBC’s Conflicts of Interest policy 

and requirements.   (A843-45.) 

In addition to the BBC’s Conflict of Interest policy, the BBC also maintains a 

specific Competitive Broadcasting policy, which prohibits employees from 

participating in broadcasting by a competitor without express permission, confirmed 

in writing by the employee’s Bureau Chief, and furthermore where such approval 

could only be granted in limited circumstances.  This policy was in place in 2019.  

(A1069 ¶ 9; A1099; see also A843-45.)  Ahmed admits that he was aware of the 

BBC’s policy on Competitive Broadcasting and requirements.   (A846; A851-52.) 

Employees are required to report to BBC Human Resources (“HR”) or certain 

other authorized individuals if they learn of violations of the BBC’s Conflicts of 

Interest and Competitive Broadcasting policies.  (A1069 ¶ 10.)  Additionally, the 

BBC maintained specific editorial guidelines that required that an employee’s 

external activities not undermine the public’s perception of the BBC’s impartiality, 



 
 

 - 11 -  

integrity, independence, and objectivity, and to avoid external activities that could 

bring the BBC into disrepute.  (A1069 ¶ 11; see also A847-48, 849-50; A1128-

1174.)  Ahmed admits that he was familiar with the BBC’s editorial guidelines and 

requirements.  (A847-50.)  Consistent with those guidelines, for an authorized BBC 

interview of a head of state, consistent with its editorial guidelines and practices, the 

BBC editorial staff will review, plan, and vet an interviewer’s line of questioning, 

coordinate with the other news desks, and ensure that at least one challenge question 

is asked.  (A1069 ¶ 11; see also A1047-50; A1063-67; A847-48; A1128-1174.) 

In 2015, Ahmed emailed the Washington D.C. Bureau Chief, Paul Danahar, 

to indicate that he was volunteering for a non-profit organization called Malam 

Darfur Peace and Development (“MDPD”), yet Ahmed never made any further 

written disclosure to the BBC about his charity work for MDPD, never disclosed to 

the BBC that he was the Founder and President of MDPD, and never completed the 

BBC’s Declaration of Personal Interest form.  (A1070 ¶ 13.)  Ahmed was aware that 

he needed to divulge such non-BBC work to his Bureau Chief as he did here in 2015.  

(Id.)  In or around April 15, 2019, Ahmed emailed various revolution leaders in 

Sudan, including the Minister of Culture and Information Faisal Muhammed Salih, 

about his vision for reforming Sudan state television and radio.  (A875-76; A949-

50; A989-90; A1128-74.)  During his employment, Ahmed did not report this to the 

BBC.  (A1070 ¶ 14.)  Notably, Faisal was (and remains) a trustee of Ahmed’s non-



 
 

 - 12 -  

profit, non-governmental organization, MDPD.  (A882-83.)  During his 

employment, Ahmed did not report this to the BBC.  (A1070 ¶ 15.)  In September 

2019, Sudan TV contacted Ahmed asking if he was interested in helping build a 

public broadcasting system in Sudan and Ahmed further admits he explored assisting 

in that project while he was employed by the BBC.  (A938-34; A1211.)  During his 

employment, Ahmed did not report this to the BBC.  (A1070 ¶ 16.) 

D. Ahmed’s Work at the BBC and Annual Vacation to Sudan 

A few months after Ahmed joined the BBC in 2007, the only other reporter 

working at the Arabic Service Desk in the BBC’s Washington D.C. Bureau left the 

BBC, and therefore Ahmed was only reporter at the Arabic Service Desk based in 

the BBC’s Washington D.C. Bureau from that point forward through his termination.  

(A826-31.)  Around that time, Ahmed began asking management from “time to 

time” to hire a second reporter to replace the reporter who had left the BBC and 

would also complain about his deployments “for a long time.”  (A930-37; A970-80.)  

Ahmed further admits that during his employment with the BBC he never 

complained of discrimination based on his race and/or national origin, and “never 

used the word discrimination.”  (A799; A951-53; A970-80.)  Rather, Ahmed admits 

that the first time he asserted discrimination based on race and/or national origin or 

retaliation to anyone other than himself was with the filing of this lawsuit (i.e., 

approximately one year after his termination) and noting “I said in myself I believe 



 
 

 - 13 -  

it’s discrimination but I did not spell it out.”  (Id.) 

Throughout Ahmed’s employment, the BBC provided Ahmed a Producer, 

Nadia Al Huraimy, (non-Black, non-Sudanese) who would support Ahmed, and she 

who would travel with him “[a]ll of the time” during his deployments outside of 

Washington D.C.  (A831-33.) 

From around 2010 through his termination, Ahmed’s direct supervisor was 

Bassam Andari, Senior News Editor of BBC Arabic, who was based in London.  

(A831-33; see also A1027-28.)  During this same period, Ahmed’s Producer also 

reported to Andari.  (A836-37.)  During this same period, Andari reported to Sam 

Farah, Head of BBC News Arabic, who was based in London.  (A835.)  Ahmed was 

the only reporter in the Washington D.C. Bureau who reported to Andari.  (A987-

88.)  Ahmed admits that during his employment with the BBC he lost his credentials 

at the White House after he did not go to the White House frequently enough to 

retain them.  (A944-48.) 

Since 2011, every year Ahmed would take an annual paid vacation to visit 

Sudan, typically lasting 4-5 weeks in length.  (A991-92.)  Given such length, the 

BBC would need to send a reporter from headquarters in London to the United States 

to be based in the Washington D.C. bureau to backfill Ahmed’s position in his 

absence.  (Id.)  Ahmed admits that he is not aware of any other BBC employee, 

including any other employees at the Arabic Service Desk, who were permitted to 



 
 

 - 14 -  

take a similar prolonged block of annual paid vacation.  (A994-1002.) 

E. Ahmed’s Unauthorized Interview of Sudanese Prime Minister Hamdok 
for Competitors 

In 2019, the BBC approved Ahmed’s request to take his annual paid vacation 

to Sudan from approximately October 11 until December 12—a period of nearly two 

months.  (A1070 ¶ 17.)  On or around October 31, 2019, while Ahmed was on his 

paid vacation to Sudan, Andari contacted Ahmed about a Twitter post he had 

received announcing that Ahmed was the new Director of Sudanese National 

Television and picturing Ahmed in a meeting seated next to the Sudan Minister of 

Culture and Information, Faisal Muhammed Salih.  (A868-81; A1175-87.)  Ahmed 

responded to Andari by denying the report as just a “rumor” and told Andari that if 

he were to accept such a new position, he would give the BBC advance notice.  (Id.; 

see also A1029-30.)  That same day, Ahmed called Andari.  (A864-65.) 

Andari recounts that on the phone call Ahmed again denied the “rumor” that 

he had been appointed the new Director of Sudanese National Television, and while 

on the phone also asked Andari if he could be interviewed by a local TV station 

about the charitable work he was doing in his hometown Al Malam in Darfur.  

(A1031-33; A1071 ¶¶ 19-20, A1103; see also A864-65.) 

On or around November 5, 2019, Ahmed conducted a more than 18-minute-

long interview of the newly appointed Prime Minister of Sudan, Abdullah Hamdok 

(appointed in approximately August 2019).  (A854-58; A1188-95; see also A1071 ¶ 



 
 

 - 15 -  

18.)  Ahmed admits that the interview was broadcast locally on Al Fashir TV3 and 

later rebroadcast on Sudanese TV.  (A855.)  Ahmed admits that there is no mention 

of his charity MDPD or Ahmed conducting charitable work in the entire transcript 

of the interview, noting “I didn’t mention my charity.”  (A855-59; A1188-95.)  

Indeed, a review of the broadcasted interview, or the English translated transcript 

provided by Ahmed, both reveal that: (i) Ahmed is conducting an interview of the 

Prime Minister—that is, Ahmed asking questions of the Prime Minister that the 

Prime Minister then answers; and (ii) that Ahmed’s charity is not mentioned at any 

point.  (A1188-95.)  

F. The BBC’s Investigation into Ahmed’s Unauthorized Interview and 
Ahmed’s Termination 

On November 5, 2019, colleagues alerted Andari to various social media posts 

mentioning an interview conducted by Ahmed of Sudan Prime Minister Hamdok 

that was broadcast on Al Fashir TV in Darfur and broadcast on all national satellite 

channels later that same evening.  (A1071 ¶ 19; A1102-12; see also A1034-46.)  

Also that day, the interview was posted online,4 available worldwide, and went viral.  

 
3 Ahmed’s deposition transcript incorrectly states “Al Jazeera TV” rather than “Al 
Fashir TV”, however Ahmed did not made any errata to correct this error. 
 
4 The broadcast of the interview was posted on Sudania 24 TV’s YouTube Channel 
on or around November 5, 2019, remains available to this day at 
https://www.youtube.com/watch?v=Dp4EYgP88_g, and has received more than 
91,000 views and elicited hundreds of viewer comments.  (A1071-72 ¶ 23.) 

https://www.youtube.com/watch?v=Dp4EYgP88_g


 
 

 - 16 -  

(A1071-72 ¶ 23.) 

Andari promptly emailed BBC HR Manager Jill Wookey to report this 

information and attached a video clip from the interview along with various social 

media posts about Ahmed’s interview of Prime Minister Hamdok.  (A1071 ¶ 19; 

A1102-12.)  Specifically, Andari indicated in his email to BBC HR that he had 

reached out to Ahmed about reports that he was chosen to head the Sudanese Radio 

and TV network, and that same day Ahmed had called him denying such reports as 

a rumor and asking if it was OK for him to be interviewed by a local TV station 

about the charitable work he was doing in his hometown Al Malam in Darfur.  

(A1071 ¶ 20; see also A1030; A1031-33.)  Andari indicated that he told Ahmed he 

could be interviewed if he stuck to talking about this particular activity (i.e., his 

charity work).  (Id.)  Andari also indicated in his email to BBC HR that he had been 

alerted about social media posts that Ahmed had interviewed Sudanese Prime 

Minister Hamdok on Al Fashir TV in Darfur and set to be broadcast on all national 

satellite channels.  (A1071 ¶¶ 21-22; see also A1034-46.)  Andari indicated he had 

verified the broadcast using BBC Ring Main (a BBC application providing access 

to the broadcasts of international television stations) and attached a clip of the 

broadcast interview showing the logo of Al Fashir TV.  (Id.)  Andari attached to his 

email to BBC HR (i) a Twitter post from Sudan TV that “veteran TV presenter” 

Ahmed’s interview of Prime Minister Hamdok would be aired at 8:00 PM on 



 
 

 - 17 -  

satellite channels with a picture from the interview, (ii) a Twitter post from the Prime 

Minister’s official account announcing that the interview would be broadcast on a 

number of TV channels at 8:00 PM, and (iii) a post from Ahmed’s own Facebook 

account, which lists Ahmed as the BBC Chief Washington Correspondent, 

announcing his interview of the Prime Minister with a picture from the interview. 

(A1071-72 ¶ 23; see also A1034-46.)  Andari also indicated in his email to BBC HR 

that he had concern Ahmed’s actions violated his obligations to the BBC and carried 

reputational damage to the BBC as Ahmed’s interview was praiseworthy of the 

Sudanese Prime Minister who had been appointed by a military government in a 

country that is not known for its clean human rights record.  (A1072 ¶ 24; see also 

A1034-46.)  

On November 6, 2019, the BBC notified Ahmed via email that the BBC had 

become aware of his interview of the Prime Minister of Sudan on behalf of a 

Sudanese TV channel and demanded that he cease and desist from any and all 

competitive activity.  (A892-95; A1196-97; see also A1072 ¶ 25.)  The BBC also 

notified Ahmed that they were placing Ahmed on paid administrative leave with pay 

pending the outcome of the investigation into his activities.  (Id.) 

As part of the BBC’s investigation, BBC HR coordinated with Ahmed to 

schedule a telephone interview with him.  (A1003-06; A1222-24; see also A1072 ¶ 

26.)  On November 7, 2019, the BBC interviewed Ahmed over the telephone as part 



 
 

 - 18 -  

of its investigation.  (A890-92; A1073 ¶¶ 27-29; A1124-26.)  During the interview, 

Ahmed told HR personnel that he had spoken with his supervisor, Andari, on 

October 31, and told Andari that he was going to have a “talk” with the Prime 

Minister of Sudan for his charity, and that it would be broadcast on local TV and 

that Andari said it was ok as long as Ahmed was not receiving any money.  (A1073 

¶ 28; A1124-26; see also A864-68.)  Notably, during the investigation interview, 

Ahmed insisted that he did not “interview” the Prime Minister of Sudan but merely 

had a “talk” with him.  (A1073 ¶ 29; A1124-26.)  While HR presented to Ahmed his 

own Facebook post referring to the “interview,” Ahmed insisted it was not an 

interview.  (Id.) 

As part of the BBC’s investigation, HR personnel also interviewed Andari.  

(A1073 ¶ 27; A1124-26.)  During the interview, Andari indicated to the BBC that 

(i) Ahmed’s assertion that he had received permission for the interview was false, 

(ii) Ahmed never mentioned to Andari the Prime Minister or an interview of him of 

any kind, (iii) Andari would have never granted permission for such an interview, 

and (iv) if Andari had known that Ahmed had access to the Prime Minister of Sudan, 

he would have had Ahmed obtain an interview on behalf of, and to be broadcast by, 

the BBC.  (A1073 ¶ 30; A1124-26.) 

Based on its investigation, HR personnel concluded that Ahmed had engaged 

in competitive activities that seriously breached BBC policy and its editorial 



 
 

 - 19 -  

guidelines amounting to gross misconduct and warranting immediate termination.  

(A1073-74 ¶¶ 31-33.)  Specifically, HR personnel determined that: 

• Ahmed’s assertion that what was broadcast was not an “interview” but rather 
a “talk” was not credible; 

• Ahmed’s assertion that his supervisor authorized the interview was not 
credible, particularly given that the alleged call during which Ahmed claimed 
he received permission from Andari followed an exchange of messages 
regarding rumors that Ahmed had taken a senior post in the Sudanese state 
television (something Andari was concerned about), and it simply did not 
make sense that Andari would be concerned about Ahmed leaving to join a 
Sudan broadcaster, but then authorize Ahmed to conduct an interview of the 
Prime Minister for such a broadcaster; 

• Andari’s statement that Ahmed only told him that he would be interviewed 
about his charity work and denial that Ahmed had never mentioned the Prime 
Minister was credible; 

• Ahmed’s interview was not consistent with BBC editorial guidelines and 
practices, including for a head of state interview not coordinating with BBC 
editorial staff to review, plan, and vet his line of questioning, coordinating 
with the other news desks, and ensuring that at least one challenge question is 
asked, which overall harmed the BBC’s reputation and perception of 
impartiality; 

• Ahmed’s interview of the Prime Minister was newsworthy, broadcast on a 
number of competitive local and national television stations bearing the logo 
of such stations, and was promoted by both the Prime Minister and Ahmed on 
social media; and 

• Sudan was an important media market to the BBC in the region and having a 
long-standing BBC journalist conduct an interview for competitors undercut 
the BBC’s business operations and reputation in the region and worldwide. 

(A1073-74 ¶¶ 31-33.)  Also, HR personnel determined that Ahmed’s conduct had 

seriously and grossly violated its Conflict of Interest and Competitive Broadcasting 

policies alongside its editorial guidelines, and that immediate termination of 



 
 

 - 20 -  

employment was warranted given these circumstances.  (Id.) 

Subsequently, HR presented its findings and termination recommendation at 

a meeting with BBC Legal, Farah, and Farah’s supervisor, Tarik Kafala, Head of 

Language, World Service Languages.  (A1075 ¶ 34; see also Farah Dep. 21:3-22:10, 

40:19-41:12.)  Ultimately, Kafala accepted and approved the termination 

recommendation. (A1075 ¶ 35.) 

On November 12, 2019, the BBC notified Ahmed that HR had concluded its 

investigation into Ahmed’s interview and the BBC had decided to terminate his 

employment effective immediately.  (A896-99; A1199; see also A1075 ¶ 36.)  

Ahmed admits that the BBC told him they terminated his employment for 

conducting an interview of Prime Minister Hamdok without approval for a 

competitive TV organization/broadcasting entity.  (A853.)  Ahmed admits that he 

did not have written permission from Andari to conduct the interview of Prime 

Minister Hamdok and further admits that he did not have the permission of the 

Washington D.C. Bureau Chief.  (A860-63.)  Ahmed admits that shortly after his 

termination in March 2020, Prime Minister Hamdok appointed Ahmed to be the 

head of the Sudan Broadcasting Corporation with responsibility for reforming and 

transforming state television and radio.  (A841.)  Ahmed admits that in that position, 

his boss was Faisal.  (A882.)  Ahmed now admits that his “talk” with the Prime 

Minister was in fact an interview, in front of a television camera, broadcast on 



 
 

 - 21 -  

television.  (A855.)  To the BBC’s knowledge, on no previous trips had Ahmed 

engaged in any similar competitive activity.  (A1075 ¶ 38.)  Ahmed admits that he 

does not know of any non-Black, non-Sudanese employees at the BBC who 

interviewed a politician in another country for a non-BBC affiliated TV station, but 

were not fired.  (A930; A965-69.)  Ahmed admits that his interview of Prime 

Minister Hamdok would be considered newsworthy by the BBC.  (A864.) 

Ahmed admits he cannot recall how much he was deployed by the BBC, 

including in 2019.  (A840; A928.)  Ahmed admits he has no knowledge of any 

deployment schedule for anyone else in the Arabic Service Desk or at the 

Washington D.C. Bureau.  (A908-15; A917-29.)  Ahmed admits he has been paid 

all of his wages by the BBC and is not owed any wages from the BBC and further 

admits “I didn't make any [wage] claim.”  (A953-54.) 

V. STANDARD OF REVIEW 

 Despite the explicit requirements of D.C. Ct. App. R. 28(a)(10)(B), Ahmed 

does not identify anywhere in Appellant’s Corrected Brief the standard of review 

that this Court should apply when reviewing either (i) the Superior Court’s denial of 

his Motion to Enforce Settlement (Br. at 35-38), or (ii) the Superior Court’s 

Amended Order Granting Defendants’ Motion for Summary Judgment (Br. at 11-

30.)  Ahmed’s failure to abide by the appellate requirements required by this Court 

for his appeal brief warrants this Court’s summary dismissal of his appeal of each of 



 
 

 - 22 -  

those issues on that basis alone.  See D.C. Ct. App. R. 28(a)(10)(B). 

 Even if this Court forgives Ahmed’s refusal to comply with this Court’s Rules, 

the appropriate standard of review is an “abuse of discretion” standard for Ahmed’s 

challenge to the Superior Court’s Order denying Ahmed’s Motion to Enforce 

Settlement and Omnibus Order denying, in part, Ahmed’s Motion to Compel.  See 

Juul v. Rawlings, 153 A.3d 749, 756-57 (D.C. 2017).  The appropriate standard of 

review is a de novo standard for Ahmed’s challenge to the Superior Court’s 

Amended Order Granting Defendants’ Motion for Summary Judgment.  See Hsieh 

v. Formosan Ass'n for Pub. Affs., 316 A.3d 448, 453 (D.C. 2024). 

VI. SUMMARY OF THE ARGUMENT 

 Applying the appropriate standards of review, this Court should affirm the 

correct decisions of the Superior Court.  First, Chief Judge Lopez correctly exercised 

his discretion to deny Ahmed’s baseless Motion to Enforce Settlement given that 

Ahmed himself, through counsel, repeatedly admitted a critical condition of 

settlement was not satisfied—the BBC’s approval.  Second, Judge Williams 

correctly exercised her discretion to not compel production of requests for certain 

records that did not comply with Rule 37, did not exist in the format sought, and had 

no bearing on the case.  Third, Judge Williams did not err by granting summary 

judgment in favor of the BBC and dismissing all of Ahmed’s claims. 

  



 
 

 - 23 -  

VII. ARGUMENT 

A. The Superior Court Correctly Exercised Its Discretion to Deny Ahmed’s 
Baseless Motion to Enforce Settlement Given That Ahmed Himself 
Admitted a Critical Condition of Settlement Was Not Satisfied—the 
BBC’s Approval. 

Even if this Court were to forgive Ahmed’s failure to include any statement 

establishing jurisdiction over Chief Judge Diaz’s Order in violation of D.C. Ct. App. 

R. Proc. 28(a)(5), this Court should affirm that Order on the substance.  The Superior 

Court correctly exercised its discretion to deny Ahmed’s baseless Motion to Enforce 

Settlement given that Ahmed himself admitted that a critical pre-condition of 

settlement was not satisfied—the BBC’s approval.  (A79-83.)  Likewise, Chief 

Judge Diaz’s decision not to hold an evidentiary hearing and instead decide the 

motion on the papers, was not only a wholly appropriate exercise of his discretion, 

but also an entirely sensible preservation of judicial resources.  (A80-81.) 

First, Ahmed’s argument on appeal that Chief Judge Diaz applied the wrong 

legal standard by requiring Ahmed to establish a settlement by “clear and 

convincing” evidence is flat wrong.  Indeed, Ahmed’s own cited authority in 

Blackstone expressly states that “[t]he party moving to enforce the purported 

agreement bears the burden of showing, by clear and convincing evidence, that the 

parties in fact formed a binding agreement.”  Blackstone v. Brink, 63 F. Supp. 3d 68, 

76 (D.D.C. 2014) (Jackson, J.) (emphasis added).  Likewise, Ahmed’s argument that 

the “clear and convincing” evidentiary standard only applies to a hearing and not 



 
 

 - 24 -  

motion papers is not only entirely unsupported by Blackstone, but also a made-up 

distinction without a difference.  Ahmed completely ignores the reality that when 

deciding the Motion to Enforce Settlement, Chief Judge Diaz had before him (i) 

Ahmed’s declaration (A270-71), (ii) Ahmed’s counsel’s declaration and exhibits 

(A273-84),5 (iii) the BBC’s counsel’s declaration and exhibits (A301-16), and (iv) 

the parties’ joint court filings (A244-46; A248-49)—all which constitute evidence 

in their own right.  Based on that ample evidence, Chief Judge Diaz properly 

exercised his discretion to deny the Motion to Enforce Settlement determining that 

Ahmed could not meet his “clear and convincing” burden as to the existence of a 

settlement in the first instance.  See Proctor v. Liberty Mut. Auto & Home Servs., 

308 F. Supp. 3d 175, 176-77 (D.D.C. 2018) (“[S]uch a hearing is not necessary if 

the Court is persuaded on the basis of the briefing that a settlement agreement 

 
5 While Ahmed’s counsel filed his declaration with the Superior Court under seal 
given that it contained specific monetary amounts of the parties’ settlement 
discussions and the Superior Court issued an Order sealing that record (A72), in a 
flagrant disregard for the confidentiality of the record and to harass the BBC 
on appeal Ahmed has filed Mr. Fay’s declaration in open court in his joint 
appendix. Ahmed’s abuse and harassment is intentional as he expressly identifies 
in his appeal brief that this declaration was “filed under seal by Order dated 
November 15, 2021, A72.” (Br. at 36.)  Notably, Chief Judge Diaz expressly warned 
Ahmed and Ahmed’s counsel when sealing this record that “the Court is also 
cognizant of the fact that the parties have discussed this matter and that the sensitive 
nature of settlement discussions warrants caution when filing statements relating to 
such negotiations.” (A72.)  This Court should promptly grant the BBC’s Motion to 
Seal filed contemporaneously with this brief, and further sanction Ahmed and 
Ahmed’s Counsel for their flagrant disregard of the confidentiality of this record. 



 
 

 - 25 -  

exists.”).  Indeed, Ahmed’s own cited authority contradicts his assertion that he was 

entitled to an evidentiary hearing: 

[T]he existence or lack of factual disputes concerning the validity of a 
settlement agreement cannot, ex ante, require that the Court hold an 
evidentiary hearing to resolve a motion to enforce that agreement. 
Rather, the Court must first determine whether, despite whatever 
factual disputes may exist, the moving party has nevertheless carried 
the burden of proving the existence of a settlement agreement by clear 
and convincing evidence. 

Samra v. Shaheen Bus. & Inv. Grp., Inc., 355 F. Supp. 2d 483, 494 (D.D.C. 2005).  

Here, Chief Judge Diaz correctly determined a hearing was not necessary given that 

Ahmed could not meet his burden to show by “clear and convincing” evidence the 

existence of a settlement.6 

Second, Chief Judge Diaz correctly concluded that Ahmed failed to meet his 

burden to show by “clear and convincing” evidence the existence of a settlement 

given that all of the evidence in the record—including Ahmed’s own evidence—

indicated any settlement was subject to the BBC’s approval and that the BBC 

never approved such settlement.  Specifically, the evidence in the record showed: 

 
6 Indeed, federal courts routinely apply this same rubric.  See e.g., Hayes v. Safe Fed. 
Credit Union, Civil Action No. 3:19-00881, 2020 U.S. Dist. LEXIS 124671, at *4-
5 (D.S.C. July 15, 2020) (concluding “there was no settlement agreement to enforce, 
thus no evidentiary hearing was necessary” because “[t]he hearing is to protect a 
party from enforcement of a disputed agreement without an opportunity to be heard, 
rather than resolve a dispute over a Court’s determination of the lack of an 
agreement”); Tang v. Putruss, No. 06-12624, 2007 U.S. Dist. LEXIS 74567, at *9 
(E.D. Mich. Oct. 5, 2007) (same). 



 
 

 - 26 -  

• While Mr. Fay’s declaration asserts that a “settlement” was reached during a 
June 17, 2021 telephone call, in the very same paragraph of his declaration, 
he admits that on this same phone call the BBC’s counsel explained that 
settlement was “subject to approval” by the BBC’s corporate committee.  
(A274 ¶ 7.) 

 
• Mr. Fay’s declaration further admits that the very next day he emailed the 

BBC’s counsel expressly qualifying—in his own words—that “[t]he 
settlement was subject to BBC corporate approval” (A274-75 ¶ 8).   

 
• Mr. Fay’s declaration further admits that on June 21, 2021, the BBC’s counsel 

wrote to say “I expect to hear back regarding whether we have BBC approval 
by the end of the week.”  (A275 ¶ 10).   

 
• Mr. Fay’s declaration further admits that on June 25, 2021, the BBC’s counsel 

conveyed orally and in writing that the BBC committee did not approve the 
settlement.  (A276 ¶ 13).   

 
• The Consent Motion for Stay filed by the parties on June 21, 2021, expressly 

stated that any settlement was “subject to final approval from Defendants’ 
representatives.”  (A244.) 

 
• The Joint Motion for Continued Stay filed by the parties on August 6, 2021, 

expressly stated “[t]o date the Parties have been unable to reach a settlement 
in the above-captioned lawsuit but are still continuing to talk in earnest.”  
(A248-49.) 

 
• The Joint Status Report filed by the parties on September 16, 2021, expressly 

stated the parties were still in “settlement discussions” and were attending 
mediation.  (A251-52.) 

 
• The declaration by the BBC’s counsel explicitly stated that at no point was 

any settlement reached or agreed to by the BBC.  (A301-02.) 
 
Relying on Mr. Fay’s own sworn words, Chief Judge Diaz correctly concluded that 

any settlement was expressly “subject to approval” by the BBC and that Ahmed 

failed to show by “clear and convincing evidence that this condition of a settlement 



 
 

 - 27 -  

was satisfied.”  (A80, citing Blackstone, 63 F. Supp. 3d at 76.)  See Golden v. Mgmt. 

& Training Corp., Civil Action No. 16-1660, 2019 U.S. Dist. LEXIS 198306, at 

*11-12 (D.D.C. Nov. 15, 2019) (“When the parties to the agreement themselves are 

not certain as to what was negotiated and agreed upon, the Court cannot find that the 

burden of proving the meeting of the minds by clear and convincing evidence was 

met.”).  In fact, given that all of the evidence—including Ahmed’s own evidence—

supported the BBC’s position, Chief Judge Diaz noted it was “a close call” on 

whether to sanction Ahmed and his counsel for bringing such a motion in the first 

place (albeit Chief Judge Diaz graciously decided not to sanction them).  (A81-82.)  

Therefore, the Superior Court properly exercised its discretion to deny Ahmed’s 

Motion to Enforce Settlement and this Court should affirm that correct decision. 

B. The Superior Court Correctly Exercised Its Discretion to Not Compel 
Production of Requests for Records That Did Not Comply with Rule 37, 
Did Not Exist in The Format Sought, and Had No Bearing on The Case. 

Even if this Court were to forgive Ahmed’s failure to include any statement 

establishing jurisdiction over Chief Judge Williams’ Omnibus Order in violation of 

D.C. Ct. App. R. Proc. 28(a)(5), this Court should affirm that Order on the substance.   

As a threshold matter, Ahmed asserts on appeal that Judge Williams refusing 

to compel production of certain deployment records and work schedules prevented 

him from being able to establish a prima facie case of discrimination to defeat 

summary judgment.  (Br. at 13-14, 32-34.)  Yet nowhere in Ahmed’s opposition 



 
 

 - 28 -  

papers to the BBC’s Motion for Summary Judgment before the Superior Court did 

Ahmed ever raise such an argument or suggest his defenses were hampered by that 

discovery ruling.  Rather, Ahmed has engineered this argument for the first time on 

appeal.  Therefore, the Court must reject Ahmed’s argument as improper being 

raised for the first time on appeal.  See Thornton v. Norwest Bank of Minn., 860 A.2d 

838, 842 (D.C. 2004) (“It is fundamental that arguments not raised in the trial court 

are not usually considered on appeal”). 

Even were the Court to consider this argument, Judge Williams correctly 

exercised her discretion to not compel production of certain deployment and/or work 

schedule records and her decision should be affirmed.  See Franco v. District of 

Columbia, 39 A.3d 890, 896 (D.C. 2012)  (“The trial court has broad discretion to 

weigh the factors in deciding whether discovery should be compelled.” (internal 

quotations and citation omitted)).  As an initial matter, Ahmed’s characterization of 

Judge Williams’ discovery ruling is incorrect.  The reality is that Judge Williams’ 

May 12, 2022 Omnibus Order explicitly references the representations Ahmed’s 

counsel made at the May 11, 2022 hearing as an integral part of her ruling and the 

Omnibus Order summarizes her rulings from the bench at that hearing.  Yet Ahmed 

entirely omits from his appeal brief this broader context and, despite the BBC’s 

repeated requests, Ahmed refused to obtain or include the May 11, 2022 hearing 

transcript in the joint appendix. Ahmed’s omission is intentional.  Judge Williams 



 
 

 - 29 -  

Omnibus Order read alongside her rulings from the bench at the May 11, 2022 

hearing reveal the baselessness of Ahmed’s false assertion of error on appeal.  

Accordingly, the BBC has obtained and includes the May 11, 2022 hearing transcript 

in its supplemental appendix.7 

First, Judge Williams was absolutely correct that Ahmed’s Motion to Compel 

did not comply with the D.C. Rules of Civil Procedure concerning discovery 

motions, and she properly exercised her discretion to dismiss Ahmed’s motion for 

such failure.  Specifically, Rule 37(a)(1)(D) requires: 

(D) Format of Motion to Compel. Any motion to compel discovery 
must set out verbatim the question propounded and the answer given, 
or a description of the other discovery requested and the response to 
this request. The motion must also set out the reason or reasons the 
answer or response is inadequate. 

 
D.C. Super. Ct. Civ. R. 37(a)(1)(D).  Despite these explicit requirements, Ahmed’s 

Motion to Compel did not set out any of the disputed interrogatories or document 

requests, let alone any of the BBC’s objections and answers.  (A487-500.)  Rather, 

Ahmed’s Motion to Compel reads as a convoluted stream of consciousness, that 

neither identifies what specific answers and/or records he was seeking or how what 

 
7 Early in this appeal, after Ahmed’s counsel filed his Statement Regarding 
Transcripts on May 5, 2023, indicating “[n]o transcripts needed for this appeal”, the 
BBC filed a Notice Concerning Appellant’s Statement Regarding Transcripts 
identifying the importance of the May 11, 2022 hearing transcript.  Despite this, 
Ahmed refused to include the May 11th transcript in his joint appendix, forcing the 
BBC to incur the cost of obtaining the transcript for its supplemental appendix.   



 
 

 - 30 -  

the BBC had produced was insufficient.  In fact, specifically for Request Nos. 2 and 

3 (the only request for which Ahmed focuses on appeal), Ahmed merely argued in 

his Motion to Compel: 

As noted, in Plaintiffs Complaint, he alleges that part of the 
discriminatory and retaliatory treatment that he was subjected to 
includes a disproportionate number of deployments, in comparison to 
non-Black and non-African employees at BBC. See Compl., ¶¶ 36-40. 
It follows, that in his Request No. 2 and 3, Plaintiff asks about 
documents responsive to the deployments and work schedules of BBC 
Washington Bureau personnel during his employment, limited to a start 
date of 2012. Unsurprisingly, Defendants refuse to respond to each 
request entirely and deny that such production has any bearing on 
Plaintiff's claim. See Exh. 5 at 3-4. Additionally, despite Defendants' 
balking, conditioning production upon the signatures of Plaintiff's 
counsel to a confidentiality agreement, they now seek to shield 
production due to its confidential nature, thereby raising questions as to 
the purpose of their previous delay. Id. 

 
(A495.)  Obviously, Ahmed failed to comply with the verbatim requirement of 

Rule 37.  Yet remarkably, Ahmed argues on appeal that Judge Williams “was simply 

wrong” and that she abused her discretion by denying his motion because he directed 

the court to Request Nos. 2 and 3 in his brief and attached the full responses as an 

exhibit.  (Br. at 32-33.)  Putting aside that Ahmed cites entirely no legal authority 

whatsoever to support this baseless argument, the reality is that judges on the D.C. 

Superior Court—just like Judge Williams—routinely and appropriately deny 

motions to compel where the moving party fails to follow this verbatim requirement 

in Rule 37.  See e.g., Bet Acquisition Corp. v. District of Columbia, Civ. Act. Nos. 

2018 CA 002023 B, 2018 CA 006351 B, 2019 D.C. Super. LEXIS 118, at *3 (Jul. 



 
 

 - 31 -  

10, 2019) (Puig-Lugo, J.) (“[T]he District failed to set out verbatim the question 

propounded and the answer given to illustrate the reason or reasons the answer or 

response was inadequate pursuant to Rule 37(D).”); Bell v. Taplin, Civ. Act. Nos. 

2017 CA 005643 M, 2017 CA 006386 M, 2019 D.C. Super. LEXIS 192, at *4 (Aug. 

19, 2019) (Higashi, J.) (same).   

Further, as a practical matter, Ahmed’s Motion to Compel not only failed to 

abide by Rule 37 (making the discovery he was seeking unclear), but also at the May 

11, 2022 hearing Judge Williams gave Ahmed’s counsel an opportunity to articulate 

what discovery he was seeking with specificity and Ahmed’s counsel could not 

articulate what that was.  (SA44-49.)  In fact, when Judge Williams gave Ahmed’s 

counsel this opportunity to provide specificity, he responded saying “[s]ome of this 

has been superseded, I don’t know if satisfactorily or not, by the production that [the 

BBC] did give us after [filing our Motion to Compel].” (SA49-50.)  In other words, 

while Ahmed’s counsel was arguing the BBC should produce more records, he was 

unaware of what records the BBC had already produced and whether or not they 

were satisfactory.  Quite simply, Ahmed’s failure to provide clarity and to abide by 

Rule 37 cannot constitute reversible error.  Rather, the Superior Court’s denying 

Ahmed’s Motion to Compel for Ahmed’s failure to abide by Rule 37 or to provide 

specificity on the discovery sought, was wholly appropriate and within its discretion, 

and this Court should affirm that correct decision.  (A90-91.)   



 
 

 - 32 -  

Second, Judge Williams correctly exercised her discretion to not compel 

production of certain compilations, summaries, and reports of deployment and 

scheduling records because those records did not exist.  It is well established that 

“[t]o the extent that documents do not exist, they are not discoverable.”  Davis v. 

Mnuchin, No. 1:08-cv-00447, 2018 U.S. Dist. LEXIS 233962, at *45 (D.D.C. Nov. 

13, 2018); see also Ascom Hasler Mailing Sys. v. United States Postal Serv., 267 

F.R.D. 1, 8 (D.D.C. 2010) (finding “parties produce documents that ‘are already in 

existence’” and “a party cannot be required ‘to prepare, or cause to be prepared,’ 

documents not already in existence solely to satisfy the requests of an opposing 

party” (citations omitted)). 

At the May 11, 2022 hearing, the BBC’s counsel directed the Court to the 

BBC’s certified answer to Ahmed’s requests indicating there is no way to get the 

requested information. (SA51.)  The BBC’s counsel also indicated that they had met 

with the person at the BBC who would have knowledge of those records, who 

indicated there is no centralized database and no way to obtain accurate and complete 

information for the requested summaries of deployment records for the journalists, 

largely due to nature of breaking news.  (SA50-51.)  The BBC’s counsel also 

indicated that when Ahmed’s counsel brought up these records to various BBC 

witnesses that he deposed, each witness confirmed there was no way to get that 

information.  (Id.)  In light of that, Judge Williams explained to Ahmed’s counsel 



 
 

 - 33 -  

that the Court could not compel records that do not exist: 

THE COURT: I think the problem, Mr. Fay, is that the person to whom they 
spoke, who would be in charge of sending out or keeping track of those 
deployments, has indicated -- and it seems that other folks have indicated 
under oath -- that there is no track of it. There's breaking news. They tell 
someone to go, they have to go.  So at most, there will probably be a travel 
agency who keeps all these -- who has documentation of a bunch of different 
plane tickets, perhaps. But we have no way of knowing what those were for, 
under what circumstances they were sent. And I think it's ideal -- Mr. Fay, it 
would be ideal, I guess, if the BBC wrote down every time they sent someone 
somewhere, and how long they were there, and what they were covering, and 
how much it cost. But it sounds like, according to Mr. McDonald and the 
witnesses that were deposed, that just doesn't exist. 

 
(SA53-55.)  Judge Williams appropriately exercised her discretion to deny Ahmed’s 

impossible request and this Court should affirm that correct decision.  See Ascom 

Hasler Mailing Sys., 267 F.R.D. at 8 (“Lack of evidence showing that a producing 

party is in fact in possession of a document is grounds to deny a motion to 

compel.”).8 

 Third, Judge Williams correctly exercised her discretion to not compel 

production of the certain deployment and scheduling records because those records 

had no bearing on the case.  “A request may be denied if it is overly broad or is ‘not 

warranted by [the] facts and circumstances’ of the case.” Sibley v. St. Albans Sch., 

 
8 Even worse, while the BBC produced to Ahmed the name of the current and former 
BBC employees with knowledge of those records and also the name of the BBC’s 
third-party travel agency, Ahmed never deposed those persons or subpoenaed those 
third-party records.  (SA50-52.)  Ahmed’s failure to prosecute discovery on these 
avenues further warrants denying his appeal on this issue. (Id.) 



 
 

 - 34 -  

134 A.3d 789, 799 (D.C. 2016) (alteration in original) (citation omitted).  At the May 

11, 2022 hearing, the BBC’s counsel explained that Ahmed was the only 

correspondent at the Arabic Service Desk in Washington D.C. and so comparing him 

to others in different departments in Washington D.C. was completely irrelevant.  

(SA52-53.)  When the Court questioned Ahmed’s counsel about the relevance of the 

request, Ahmed’s counsel was unable to articulate a cogent reason why a journalist 

being deployed more than his colleagues supported his discrimination claim. (SA45-

49.)  In fact, the Court observed that “some would argue that [a journalist] being 

deployed more and sent out on more stories is actually a good thing and not 

discriminatory.” (SA48.)  This Court should reject Ahmed’s appeal on this issue on 

that basis alone.   

C. The Superior Court Did Not Err By Granting Summary Judgment in 
Favor of the BBC and Dismissing All of Ahmed’s Claims. 

The Superior Court correctly granted summary for the BBC and dismissed all 

of Ahmed’s claims.  First, the Superior Court correctly determined that Ahmed 

cannot establish a prima facie case of discrimination because he lacks any 

competent, admissible evidence supporting a finding of an inference of race and/or 

national origin discrimination.  Second, the Superior Court correctly determined that 

Ahmed cannot establish a prima facie case of retaliation as Ahmed did not engage 

in any protected activity, nor can he establish any causal connection to his 

termination.  Third, the Superior Court correctly determined that even if Ahmed 



 
 

 - 35 -  

could somehow establish a prima facie case of discrimination and/or retaliation 

(which he cannot), dismissal of his DCHRA claims was still warranted because the 

BBC terminated Ahmed for legitimate, non-retaliatory, and non-discriminatory 

reasons, and he cannot establish pretext.  Finally, the Superior Court correctly 

determined that Ahmed’s wage claim fails as Ahmed admitted he received all wages 

owed and did not bring a wage claim, and Ahmed’s counsel’s declaration cannot be 

used to contradict his client’s testimony to save his claim from dismissal. 

1. The Superior Court Correctly Determined Ahmed Cannot 
Establish a Prima Facie Case of Discrimination. 

During his deposition, Ahmed testified that his discrimination claim is based 

on only three purported circumstances:  (1) his assertion that the BBC’s investigation 

into his misconduct was unfair, (2) his assertion that he heard, via hearsay, a rumor 

that his boss’s boss, Sam Farah, wanted to get rid of him, and (3) his assertion that 

he was excessively deployed (i.e., sent away from D.C. to cover news for the BBC).  

(A885-89; A908.)  Now on appeal, Ahmed abandons reason #2, and largely 

regurgitates his arguments below with regard to #1 and #3.  Yet as the Superior Court 

correctly determined, Ahmed’s arguments fail, and this Court should affirm the 

Superior Court’s correct dismissal of Ahmed’s discrimination claim. 

a. The Superior Court Correctly Rejected Ahmed’s Speculative 
Deployment Theory of Discrimination. 

The Superior Court correctly determined that Ahmed’s assertion that he had 



 
 

 - 36 -  

excessive deployments due to his race and/or national origin is speculative, 

unsupported, and faulty as a matter of law.  (A158-59.)  First, Ahmed admitted he 

cannot recall how often he was deployed during the relevant period.  As such, his 

characterization of his deployments as “excessive” is entirely speculative, 

unsupported, and baseless for evidencing discrimination under the DCHRA.  See 

Johnson v. District of Columbia, 225 A.3d 1269, 1281 (D.C. 2020) (affirming 

summary judgment for employer on employee’s discrimination claim finding 

employee’s assertion that her workload was excessive was a “mere conclusory 

allegation[]” and she failed to produce “nearly enough evidence to demonstrate that 

her workload increased to the point where it would become an act of discrimination 

cognizable under the DCHRA”).  While on appeal Ahmed makes much of “Exhibit 

3 to his Opposition” purportedly summarizing Ahmed’s deployments, a close review 

of “Exhibit 3” reveals it is nothing more than an unauthenticated summary of 

discovery records prepared by Ahmed’s counsel without even attaching the 

underlying discovery records themselves (only Bates numbers).  (A1298-1301.)  In 

other words, “Exhibit 3” is hearsay and the Bates records are not in the record, 

warranting dismissal.  Yet even taking “Exhibit 3” at face value, what is listed can 

hardly be said to be “excessive” but rather shows from August 2018 to October 2019, 

Ahmed was assigned to approximately 3-6 news stories a month, and then deployed 



 
 

 - 37 -  

only approximately 6 times (5 of which were in North America and 1 to France).9 

Second, Ahmed not only admitted that he has no knowledge of his own 

deployment schedule, but also the deployment schedule for anyone else in the U.S. 

Arabic Desk or at any other desk in the Washington, D.C. Bureau.  In other words, 

by his own admission, he cannot point to any similarly situated comparator 

concerning deployments.  See Miller v. United States, 603 F. Supp. 1244, 1249 n.15 

(D.D.C. 1985) (concluding that summary judgment was appropriate where the 

plaintiffs “rely upon sweeping and conclusory allegations of discrimination, and 

they have largely failed to allege specific names, dates, or underlying facts to 

establish timely prima facie claims.”).   

Rather, the record contains a counter-comparator that undermines Ahmed’s 

speculative theory.  Ahmed admitted that his non-Black, non-Sudanese Producer 

(reporting to the same supervisor as Ahmed) had the same deployment schedule as 

him.  Thus, the only person as to whom Ahmed has any personal knowledge of 

deployments is outside both protected classes, and had the same deployments.  This 

fact sinks Ahmed’s claim. 

 
9 Moreover, as a logical matter, Ahmed’s deployment assertions make no sense.  
How can BBC’s alleged decisions to provide Ahmed more deployment opportunities 
than others, and giving him sole responsibility for coverage over the entire Americas 
for the Arabic Service Desk, be discriminatory?  What journalist would not want 
more news coverage opportunities?  Such alleged circumstances actually cut against 
any inference of discrimination. 



 
 

 - 38 -  

Third, Ahmed’s deployments cannot possibly support an inference of 

discrimination for additional reasons.  It is undisputed that Ahmed was the only 

reporter at the U.S. Arabic Desk, such that there are no similarly-situated 

comparators.10  Ahmed’s conclusory, speculative assertions attempt to compare his 

deployments to other reporters at the Washington D.C. Bureau (not the Arabic 

Service Desk for which he worked), but those reporters worked at entirely different 

news desks, did not hold the same title, and had different supervisors.  Indeed, 

Ahmed was the only reporter at the U.S. Arabic Desk reporting to Andari in London 

(who oversaw reporters at the Arabic Service Desk in bureaus worldwide).  (A826-

33; see also A1027-28.)  Thus, the other reporters at the Washington D.C. Bureau 

for whom Ahmed bases his entire theory of discrimination, are not similarly-situated 

as a matter of law.  See Johnson, 225 A.3d at 1280 (concluding that a comparator is 

“similarly situated” only “when all of the relevant aspects of the plaintiff's 

employment situation are nearly identical to those of the other employee.”). 

Put simply, Ahmed has no evidence that any difference in deployments 

 
10 Unlike Ahmed’s cited Abdu-Brisson v. Delta Air Lines, Inc., 239 F.3d 456 (2d Cir. 
2001), where 488 former Pan Am pilots established a prima facie case of age-
discrimination without comparator evidence by offering evidence of repeat 
discriminatory comments made by a supervisor, Ahmed offers no admissible record 
evidence of any discriminatory remarks made by his supervisors.  Contrary to 
Ahmed’s argument that the Superior Court “ignored” Abdu-Brisson (Br. at 17), 
Judge Williams specifically considered that authority and found Ahmed failed to 
make the requisite prima facie showing. 



 
 

 - 39 -  

existed, let alone being related to his race or ethnicity.  Thus, this Court should affirm 

the Superior Court’s correct decision dismissing Ahmed’s discrimination claim. 

b. The Superior Court Correctly Concluded the Sequence of 
Events Surrounding Ahmed’s Termination Did Not Support 
Any Inference of Discrimination. 

The Superior Court correctly concluded the sequence of events surrounding 

Ahmed’s termination did not support any inference of discrimination.  (A159-60.)  

While on appeal Ahmed attempts to reframe the independent HR investigation led 

by BBC HR as “Farah’s investigation” (Br. at 18-21), this is a red herring as the 

undisputed record shows Farah was not involved in HR’s investigation nor the 

ultimate decision-maker.  Rather, the undisputed record shows that BBC HR (not 

Farah) investigated and recommended termination, and that Tarik Kafala (not Farah) 

approved that termination recommendation.  These undisputed facts destroy 

Ahmed’s argument on appeal and underscore the correct decision of the Superior 

Court. 

Moreover, as the Superior Court determined, Ahmed cannot point to any 

evidence whatsoever that the BBC’s investigation or his termination were motivated 

by his race and/or national origin beyond his own conclusory, unsupported 

statements.  See Stoyanov v. Winter, 643 F. Supp. 2d 4, 13 (D.D.C. 2009) (“naked 

opinion, without more, is not enough to establish a prima facie case of [] 

discrimination” and “[c]onclusory assertions that [defendant’s] state of mind and 



 
 

 - 40 -  

motivation are in dispute are not enough to withstand summary judgment.” (first and 

third alteration in original) (emphasis added) (internal quotations and citation 

omitted)).  Rather, the undisputed record shows that, even though Ahmed’s 

misconduct was obvious, because it was broadcast on local and national 

competitor TV networks and online, the BBC still conducted an independent 

investigation, over a 7-day period, and then presented the investigation findings to 

BBC management and legal for review before reaching the termination decision.  

During the investigation, the BBC placed Ahmed on paid administrative leave, 

called Ahmed to schedule a telephone interview at a convenient time, and 

subsequently interviewed him to get his side of the story.  HR also interviewed 

Ahmed’s supervisor, Andari.  These undisputed events not only fail to support any 

inference discrimination, but also show the BBC acted in a non-discriminatory 

manner.  See Parker v. Amtrak, 214 F. Supp. 3d 19, 29 (D.D.C. 2016) (granting 

summary judgment to employer finding employee’s “[s]imply saying the 

investigation was fundamentally flawed does not make it so.”).  Thus, this Court 

should affirm the Superior Court’s correct decision. 

2. The Superior Court Correctly Determined Ahmed Cannot 
Establish a Prima Facie Case of Retaliation. 

The Superior Court correctly determined that Ahmed did not establish a prima 

facie case of retaliation as he did not engage in protected activity and could not 

establish causation.  This Court should affirm that correct decision. 



 
 

 - 41 -  

a. The Superior Court Correctly Determined Ahmed Did Not 
Establish Any Protected Activity. 

The Superior Court correctly determined Ahmed did not establish any 

protected activity.  (A161-63.)  To constitute “protected activity” under the DCHRA, 

Ahmed must establish that (i) he had a “reasonable good faith belief” that the BBC 

violated the DCHRA, and (ii) the BBC “must be aware of the activity.”  See Ukwuani 

v. District of Columbia, 241 A.3d 529, 546 (D.C. 2020) (internal quotations and 

citation omitted).  “In short, the onus is on the employee to clearly voice [his] 

opposition to receive the protections provided by the [DCHRA].” Howard Univ. v. 

Green, 652 A.2d 41, 48 (D.C. 1994) (finding for employer because plaintiff did not 

engage in protected activity when she complained of favoritism, and only later 

claimed discrimination).  Ahmed cannot meet his burden. 

The Superior Court correctly determined that Ahmed admitted that at no point 

during his employment did he complain of race and/or national origin discrimination 

and “never used the word discrimination.”  In fact, Ahmed stated that the first time 

he raised any such complaints to anyone was with the filing of this lawsuit noting “I 

said in myself I believe it’s discrimination but I did not spell it out.”  (A799; A951-

53; A970-78; A970-80.)  Therefore, by his own admission, Ahmed cannot establish 

that he engaged in any protected activity as a matter of law.  See Ukwuani, 241 A.3d 

at 547 (concluding that “[e]ven if appellant believed that the new position 

discriminated against [him] because of race or national origin, his actual complaint 



 
 

 - 42 -  

to his employer did not reveal any such belief; thus, the 2013 complaint was not a 

protected activity under the [DC]HRA and it cannot support appellant’s retaliation 

claim.”).  Ahmed’s mere conclusory assertion that he made general complaints to 

his supervisor about deployments and/or regarding the BBC hiring an additional 

reporter at the U.S. Arabic Desk is not “protected activity” under the DCHRA.  See 

Vogel v. D.C. Off. of Planning, 944 A.2d 456, 464 (D.C. 2008) (“It is not enough for 

an employee to object to favoritism, cronyism, violation of personnel policies, or 

mistreatment in general, without connecting it to membership in a protected 

class….”).   

On appeal, Ahmed heavily relies on a federal Maryland district court case 

Jones v. United Health Grp., Civil No. JKB-17-3500, 2019 U.S. Dist. LEXIS 71704, 

at *33-43 (D. Md. Apr. 29, 2019) to argue that because the BBC’s news desks were 

organized by language (i.e. Arabic, Persian, English-speaking, Russian), that makes 

Ahmed’s purported workplace complaints now protected activity.  (Br. at 22-23.)  

This is a red herring.  Not only does Ahmed fail to identify any admissible evidence 

that staffing decisions at the Arabic or other language desks were made based on 

race, but the reality is that organizing news desks by language is based on the purely 

lawful reasons, such as ensuring target audience can understand the content.  

Likewise, the fact that a journalist works at a particular language desk does not 

necessarily indicate anything about their race and/or national origin (i.e. being 



 
 

 - 43 -  

assigned to the Russian desk does not necessarily mean the journalist is Caucasian 

or of Russian origin).  As the Superior Court explained, Jones is completely 

distinguishable from Ahmed given that none of Ahmed’s complaints “were 

accompanied by comparisons between himself and other individual reports in the 

D.C. Bureau,” but rather were “related to the general nature of the workplace.” 

(A122.)  Thus, this Court should affirm the Superior Court’s correct decision. 

b. The Superior Court Correctly Determined Ahmed Did Not 
Establish Causation. 

The Superior Court correctly determined Ahmed did not establish causation.  

(A164.)  Ahmed asserts that he began asking the BBC to hire another reporter for 

the U.S. Arabic Desk circa 2007, more than 12 years prior to his termination.  

Similarly, Ahmed indicated that he complained of his deployments “for a long time.”  

(A952.)  Such an attenuated timeline cannot support any causal connection 

whatsoever.  See e.g., Best v.  District of Columbia, No. 20-1134, 2022 U.S. Dist. 

LEXIS 48120, at *23-25 (D.D.C. Mar. 17, 2022) (gap of 3.5 months too attenuated 

to support a causal connection for retaliation under DCHRA); Taylor v. Solis, 571 

F.3d 1313, 1322 (D.C. Cir. 2009) (2.5 month interval insufficient to show causal 

connection).  Given that attenuated timeline, Ahmed cannot establish causation and 

this Court should affirm the Superior Court’s correct decision. 

  



 
 

 - 44 -  

3. The Superior Court Correctly Determined the BBC Terminated 
Ahmed for a Legitimate, Non-Discriminatory, Non-Retaliatory 
Reason and Ahmed Failed to Establish Pretext. 

 The Superior Court correctly determined that even if Ahmed could somehow 

establish a prima facie case of discrimination and/or retaliation (which the Superior 

Court found he could not), Ahmed’s DCHRA claims still fail because the BBC 

terminated Ahmed for the legitimate, non-discriminatory, non-retaliatory reason that 

Ahmed conducted an unauthorized, competitive interview of the Sudan Prime 

Minister in violation of BBC policies, and Ahmed cannot establish such reason is 

pretextual.  (A164-65.)  On appeal, Ahmed does not argue that the BBC did not 

honestly believe its articulated reason for his termination.  In fact, he concedes this 

is precisely the reason the BBC gave him for his termination.  Rather, Ahmed argues 

that the BBC’s proffered reason for his termination is false.  Ahmed’s argument 

misses the point.   

When “[e]valuating an employer’s asserted reason for a discharge, [the Court] 

ask[s] not whether the employer was objectively correct in discharging the employee 

but instead whether ‘the employer honestly believes in the reasons it offers.’”  Chan 

Chan v. Children’s Nat’l Med. Ctr., No. 18-2102, 2021 U.S. Dist. LEXIS 3550, at 

*21 (D.D.C. Jan. 8, 2021) (alterations in original) (citations omitted).  Put another 

way, Ahmed had to show that the BBC “lacked an honest belief” in the basis for the 

termination decision.  Mosleh v. Howard Univ., No. 1:19-cv-0339, 2022 U.S. Dist. 



 
 

 - 45 -  

LEXIS 55650, at *40-41 (D.D.C. Mar. 28, 2022) (dismissing an employee’s 

retaliation claim under the DCHRA noting that even if the employer violated the 

procedures outlined in its policy the employee failed to present evidence that the 

employer did not honestly belief the non-retaliatory basis for its decision).  As the 

Superior Court properly determined, Ahmed failed to meet this burden. 

Ahmed does not dispute that BBC HR conducted an investigation, determined 

that Ahmed did not have Andari’s permission, and recommended termination to 

Kafala who approved same.  Ahmed offers no evidence to dispute any of these facts, 

and Ahmed actually admits that the BBC’s stated reasons are precisely what it 

communicated to him when it terminated him.  Instead, Ahmed argues on appeal 

that the Superior Court should have credited his version of events—that he had oral 

permission from Andari to interview Prime Minister Hamdok for a competitor 

network (Br. at 26-27)—yet under the law pretext is focused on what the BBC 

honestly believed and Ahmed can point to no evidence of such.  See George v. 

Leavitt, 407 F.3d 405, 415 (D.C. Cir. 2005) (“[A]n employer’s action may be 

justified by a reasonable belief in the validity of the reason given even though that 

reason may turn out to be false.”).   

Even so, the undisputed record shows that the BBC’s Competitive 

Broadcasting policy explicitly required anyone seeking to work for a competitor 

obtain permission “confirmed in writing by their Bureau Chief,” and Ahmed admits 



 
 

 - 46 -  

that he did not have written permission from anyone (only purportedly oral 

permission from Andari), and no permission (oral or written) from the D.C. 

Bureau Chief whatsoever.  In other words, even putting aside what the BBC 

honestly believed when it terminated Ahmed (which is the correct legal analysis), 

by Ahmed’s own admission he violated the BBC’s policies.  This ends Ahmed’s 

case and warrants this Court affirming the Superior Court’s correct decision. 

Moreover, under the law, BBC HR is absolutely permitted to use its business 

judgment to determine that Andari’s statement was credible and that Ahmed had not 

received permission to conduct the competitive interview11 (only permission from 

Andari for Ahmed to be interviewed by a local TV station about his charitable 

work).12  This is the BBC’s prerogative, to use its good faith, business judgment to 

decide between two competing versions of events.  See Bilal-Edwards v. United 

 
11 Despite repeatedly referring in his Complaint (A22 ¶¶ 15-16) and deposition 
(A855-58) to his “interview” of the Prime Minister, and his own produced transcript 
being titled an “interview” (A1188-95), Ahmed argues his interview was not actually 
an “interview” but more “casual.” (Br. at 27.)  This Court must reject this “sham” 
distinction contradicting his own testimony and documents.  In any case, the label 
Ahmed chooses is irrelevant, as the BBC is entitled to use its business judgment to 
determine it was an interview in violation of its policies. 
 
12 Ahmed wrongly asserts that when Farah deciding to terminate Ahmed he 
“erroneously believed Ahmed’s discussion with Prime Minister Hamdok was the 
first interview with Hamdok since” he became Prime Minister.  (Br. at 26.)  First, 
Ahmed’s cited portions of Farah’s deposition testimony are not in the record.  
Second, this is a red herring as the undisputed record shows Farah was not involved 
in HR’s investigation nor the ultimate decision-maker. 



 
 

 - 47 -  

Planning Org., 15 F. Supp. 3d 1, 13 (D.D.C. 2013) (“[A] court ‘may not second 

guess an employer’s personnel decision absent demonstrably discriminatory 

motive.’” (citation omitted)).  Ahmed’s position amounts to his self-serving dispute 

not with the veracity of BBC’s reasons, but with whether the BBC should have come 

to that conclusion.  Most terminated employees disagree with their employer’s 

decision to terminate, but such disagreement does not raise an issue of pretext as a 

matter of law.  Nonetheless, Ahmed admits to virtually all of the underlying conduct 

that led to his termination—while on paid vacation, he conducted an interview of an 

important political figure that was broadcast by BBC competitors and promoted by 

Ahmed on social media (with more than 91,000 views).  This Court should affirm 

on that basis. 

Finally, Ahmed admits that he cannot identify any other BBC employee 

(similarly situated or otherwise) who was not terminated for engaging in similar 

misconduct (i.e., interviewing a politician in another country for another TV station).  

See McGill v. Munoz, 203 F.3d 843, 848 (D.C. Cir. 2000) (holding plaintiff failed to 

establish pretext where she “offered no evidence” of any employees with similar 

misconduct who were treated differently).  This reason alone forecloses Ahmed from 

establishing pretext further warranting that this Court affirm the decision below. 

4. The Superior Court Correctly Dismissed Ahmed’s Wage Claim. 

While the Superior Court initially denied summary judgment on Ahmed’s 



 
 

 - 48 -  

wage claim based on a declaration from Ahmed’s counsel characterizing as wages a 

supposed deposit from the BBC on an unauthenticated bank record (not attached to 

any of the summary judgment papers), upon reconsideration, the Superior Court 

appropriately granted summary judgment on Ahmed’s wage claim acknowledging 

that Ahmed’s counsel’s speculation about the bank statement was insufficient to 

create a genuine issue of material fact.  (A167-69.)  Now on appeal, Ahmed asks this 

Court to errantly rely on his counsel’s speculative declaration to revive his wage 

claim.  This Court must reject Ahmed’s invitation and instead affirm the Superior 

Court’s correct dismissal. 

During his deposition, Ahmed testified, under oath, that he was paid all wages 

by the BBC and “didn’t make any [wage] claim.”  (A954.)  Ahmed’s testimony 

accords with his damages calculation he produced in discovery showing no asserted 

WPCA damages. (A1221) This evidence alone ends the inquiry on Ahmed’s wage 

claim and warrants affirming the Superior Court’s dismissal of the claim. 

Likewise, a declaration from Ahmed’s counsel contradicting his client’s 

testimony cannot create a triable issue and must be completely disregarded.  (A1452-

53.)  Under the well-established “sham affidavit” doctrine, “a party ‘cannot create 

or resurrect a genuine issue of material fact and thereby defeat summary judgment 

by filing a self-serving affidavit that contradicts previous sworn testimony.’”  Am. 

Postal Workers Union, AFL-CIO v. United States Postal Serv., 65 F. Supp. 3d 134, 



 
 

 - 49 -  

148 (D.D.C. 2014) (citations omitted).  Here, the circumstances are even more 

objectionable than the typical “sham affidavit” scenario.  Ahmed is not offering a 

declaration to contradict his sworn deposition testimony that he abandoned his 

WPCA claim or his damages exhibit showing no WPCA damages, but rather it is 

Ahmed’s counsel offering his own “sham” declaration to try to contradict his client’s 

testimony.  See Bruder v. Moniz, 51 F. Supp. 3d 177, 196 (D.D.C. 2014) (“But 

defense counsel’s unsworn statements made during a client’s deposition are not 

evidence.”).  This is dispositive of Ahmed’s WPCA and this Court should affirm on 

that basis alone. 

Even more fundamental, Ahmed’s counsel’s characterization of a bank record 

is merely a statement from Ahmed’s counsel—not Ahmed—and as such he lacks 

personal knowledge of what the record is or what it signifies, rendering his 

statements on the subject inadmissible speculation.  See Kelley v. Eli Lilly & Co., 

517 F. Supp. 2d 99, 104 (D.D.C. 2007) (“Furthermore, affidavits provided by 

attorneys not made on personal knowledge are not considered during the granting of 

summary judgment.”).  In fact, Ahmed’s counsel himself tacitly acknowledges his 

bald speculation stating that the deposit “likely bears on Plaintiff’s [WPCA] claim” 

(A1453 (emphasis added)) and is “ostensibly” wages owed to Ahmed (A1231 ¶13 

(emphasis added)).  See Hickey v. Scott, 738 F. Supp. 2d 55, 59 (D.D.C. 2010) 

(noting that “the non-moving party cannot rely on mere speculation or compilation 



 
 

 - 50 -  

of inferences to defeat a motion for summary judgment” nor “rely on hearsay 

statements or conclusory statements with no evidentiary basis to establish a genuine 

issue of material fact.”).  Further, Ahmed’s counsel indicates he “asked Defendants 

to explain the deposit”—thereby admitting he himself does not actually know 

what the deposit is.  As such, the Superior Court properly rejected the declaration 

as nothing more than speculative hearsay and this Court should affirm that decision. 

VIII. CONCLUSION 

In light of the foregoing reasons, this Court should affirm the aforementioned 

decisions of the Superior Court, specifically (i) affirming Chief Judge Lopez’s Order 

appropriately denying Ahmed’s Motion to Enforce Settlement, (ii) affirming Judge 

Williams’ Omnibus Order appropriately denying, in part, Ahmed’s Motion to 

Compel, and (iii) affirming Judge Williams’ Amended Order Granting Defendants’ 

Motion for Summary Judgment appropriately dismissing all of Ahmed’s claims. 

  



 
 

 - 51 -  

Date:  August 7, 2024   Respectfully Submitted, 

/s/ Daniel Z. Herbst   
Daniel Z. Herbst, Esq. (D.C. Bar # 501161) 
REED SMITH LLP 
Washington, D.C. 
1301 K Street, N.W. 
Suite 1000, East Tower 
Washington, DC 20005 
(202) 414-9200 (Telephone) 
(202) 414-9299 (Facsimile) 
dherbst@ReedSmith.com 
 
John T. McDonald, Esq. (pro hac vice) 
REED SMITH LLP 
506 Carnegie Center - Suite 300 
Princeton, NJ 08540  
(609) 987-0050 (Telephone) 
(609) 951-0824 (Facsimile) 
jmcdonald@ReedSmith.com  
 
Noah S. Oberlander, Esq. (pro hac vice) 
REED SMITH LLP 
Riverfront Plaza – West Tower 
901 E. Byrd Street - Suite 1900 
Richmond, VA 23219 
(804) 344-3400 (Telephone) 
(804) 344-3410 (Facsimile) 
noberlander@ReedSmith.com 
 
Counsel for Appellees 

  

mailto:dherbst@ReedSmith.com
mailto:jmcdonald@ReedSmith.com
mailto:noberlander@ReedSmith.com


 
 

 - 52 -  

CERTIFICATE OF SERVICE 
 

I hereby certify that, on August 7, 2024, a true and correct copy of the 

foregoing Brief of Appellees was filed and served electronically via this Court’s 

Appellate E-Filing System upon all counsel of record. 

 
/s/ Daniel Z. Herbst   
Daniel Z. Herbst 
 

 


	I. Counterstatement of Jurisdiction
	II. Counterstatement of The Issues
	III. Counterstatement of The Case
	A. Ahmed’s Baseless Attempt to Force the BBC Into a Settlement the BBC Never Agreed To
	B. Ahmed’s Egregious Misbehavior Throughout Discovery
	C. The Superior Court Appropriately Dismisses Ahmed’s Lawsuit

	IV. Counterstatement of Facts
	A. Ahmed’s Employment With the BBC
	B. The BBC’s Equal Employment Policies
	C. The BBC’s Conflict of Interest and Competitive Broadcasting Policies
	D. Ahmed’s Work at the BBC and Annual Vacation to Sudan
	E. Ahmed’s Unauthorized Interview of Sudanese Prime Minister Hamdok for Competitors
	F. The BBC’s Investigation into Ahmed’s Unauthorized Interview and Ahmed’s Termination

	V. STANDARD OF REVIEW
	VI. Summary of the Argument
	VII. Argument
	A. The Superior Court Correctly Exercised Its Discretion to Deny Ahmed’s Baseless Motion to Enforce Settlement Given That Ahmed Himself Admitted a Critical Condition of Settlement Was Not Satisfied—the BBC’s Approval.
	B. The Superior Court Correctly Exercised Its Discretion to Not Compel Production of Requests for Records That Did Not Comply with Rule 37, Did Not Exist in The Format Sought, and Had No Bearing on The Case.
	C. The Superior Court Did Not Err By Granting Summary Judgment in Favor of the BBC and Dismissing All of Ahmed’s Claims.
	1. The Superior Court Correctly Determined Ahmed Cannot Establish a Prima Facie Case of Discrimination.
	a. The Superior Court Correctly Rejected Ahmed’s Speculative Deployment Theory of Discrimination.
	b. The Superior Court Correctly Concluded the Sequence of Events Surrounding Ahmed’s Termination Did Not Support Any Inference of Discrimination.

	2. The Superior Court Correctly Determined Ahmed Cannot Establish a Prima Facie Case of Retaliation.
	a. The Superior Court Correctly Determined Ahmed Did Not Establish Any Protected Activity.
	b. The Superior Court Correctly Determined Ahmed Did Not Establish Causation.

	3. The Superior Court Correctly Determined the BBC Terminated Ahmed for a Legitimate, Non-Discriminatory, Non-Retaliatory Reason and Ahmed Failed to Establish Pretext.
	4. The Superior Court Correctly Dismissed Ahmed’s Wage Claim.


	VIII. Conclusion

